Samstag, 25. Dezember 2010

Också ett jubileum

I Tyskland har man vanligtsvis ett staket runt sin tomt. Må vara svårt att förstå för er, men så är det bara :-)
Och när staketet går sönder ur någon anledning, så reparerar man det. En familj i grannbyn har sedan 1973 hundra gånger! nybyggt sitt staket. Varför då? Helt enkelt. Deras tomt ligger i en kurva, och varje vinter, när gatan blir halkig, så händer just där många bilolyckor. För en vecka sedan var det både första gången för i år och hundrade gången sedan 1973 att en bil kraschade in i staketet. Människor blir oftast inte resp. bara lätt skadat, det är bra. Husägaren tar det numera ganska lugnt. Han har byggmaterial på förråd, säger han.
GOD JUL!

4 Kommentare:

Call design hat gesagt…

Stackarn ändå, att alltid behöva byta ut eller laga sitt staket!
Men tur är som du skriver att det viktiga är ju att ingen människa blir skadad!
Många god jul hälsningar till dig med!

Tuvstarr hat gesagt…

Call design: Välkommen till min blogg. Tack för dina julhälsningar.

Sofia hat gesagt…

Stackare som måste bo där det händer så många bilolyckor, jag skulle bli olycklig! - om det hände över 100 gånger, ha ha. Det är kanske inget att skratta åt, men det låter hopplöst och lite otroligt. Vilken otur de har!

Här hemma har vi en trött Sofia, en trött Jonas och en trött Freja, efter en härlig julhelg. Julaftonen spenderades hos mamma och pappa, du vet ju var de bor! :) och idag åkte vi till min Jonas föräldrar och hälsade på, ca 10 mil från R, 5,5 från där Arjeplog. Nu är vi hemma igen för natten, sedan åker vi hem till Laila, min syster, som bor granne med mamma och pappa, för att fira deras minsting Klara, som imorgon fyller 1 år! :) Det ser jag fram emot.

Hoppas er julhelg varit underbar och roligt att se lite skrivet här på bloggen, det har saknats!

Ha det bra!

Tuvstarr hat gesagt…

Sofia: Du får nog skratta. När vi åkte till min mamma för en vecka sedan och kom förbi det som dagen förrut ännu var ett staket, då kunde jag inte hålla mig för skratt. Skäms. Men som du skrev, det är så hopplöst och otroligt. Frågan är ju inte OM det händer utan NÄR det händer och hur ofta.
Kul att ni firar jul tillsammans, önskar er alla god fortsättning. Och Stort Grattis till lilla Klara!