Mittwoch, 11. März 2009

Spreewald

Spreewald är ett skogsområde som ligger söderut Berlin nära Cottbus. Genom skogen slingras en älv som heter Spree. Älven har bildat flera armar och där emellan finns små byar med gamla hus. I förr fanns där knappast vägar, husen nådde man med ekor och allt möjligt blev transporterad med ekorna, alltså varor, post, personer, djur, hö, trä osv. Och så fungerar det delvis fortfarande idag, även om ekorna numera är huvudsakligen en stor touristaffär. I sommaren är vattnet fullt av ekor och paddelbåtar och många fina restauranger bjuder till kaffe eller läckra fiskrätter. Man kan också vandra eller cykla och med lite tur får man se massor av djur i vattnet, på vägen eller i luften. Dessutom är området bekant för sina inläggda gurkor i många olika sorter.
Huvudsäsongen börjar i April. Vi har varit på kortsemester från torsdag till lördag. Vädret var grått och regnigt, ändå gjorde vi en vandring genom (ännu myggfria) skogen.

en av flera broar

en regnig dag

ännu väntar många kanoter på gäster, men säsongen börjar snart

ingen enda människosjäl

ser ut som om det våre höst...

...men för en liten stund visades blå himmel och våren hälsar

Om ni vill se hur det ser ut här i sommaren så sök gärna under BILDER vid Google. Bara slå in Spreewald och njut.

8 Kommentare:

Lena hat gesagt…

Det måste var väldigt vackert, grönt och lummigt under sommarhalvåret, men det var säkert skönt att slippa myggorna.
Är/var det inte där i Spreewald det bor/bodde sorber? Eller är jag helt fel ute?

Lena hat gesagt…

Och jag glömde ju, igen: Du är väldigt duktig på att skriva på svenska.

Anonym hat gesagt…

Så vackert och vilsamt det ser ut så här innan alla turister anländer.

Tuvstarr hat gesagt…

Panter: Tack, jag försöker bli bättre på svenska, men det är ju inte lätt utan lärare.
Du är absolut inte fel. Sorberna bor fortfarande bl.a. i Spreewald och man kan se och köpa sorbisk konst som är mycket vacker. De har inte lätt med att bli erkänd, men så är det nog med alla små folkgrupper. Kul att du vet om Sorberna :-)

Kersti: Jo, det stämmer. Fast det är också vacker när allt är grönt och restaurangerna är öppna. När man paddlar ut ur detta turistcentrumet så kommer man till lugnare område utan krogar och människor, där man hör skogen susa och fåglarna kvittra :-)

Beas hat gesagt…

Vilken vacker bro...och bilderna var lite trolska så där.

Anita hat gesagt…

Jag lääängtar efter den dag jag får plocka sådana fina videkissar som på ditt kort! :)

Tuvstarr hat gesagt…

Bea: hej och välkommen till min blog. Ja, jag tycker bilderna förmedlar en känsla av lugn och ro.

Smulan: den dagen kommer snart, säkert.

Lusthuset hat gesagt…

Roligt att du tittade in i mitt kök. Den bloggen har ju legat på is ett tag, men jag hoppas att jag skall få tid att ta upp den igen. Vilka härliga bilder du visar. Där kan man gott tänka sig att paddla fram. Ha en skön helg.