Sonntag, 5. April 2009

Neuigkeiten / Nyheter

Gestern war ein herrlicher Frühlingstag mit Sonnenschein und 23 Grad. Als ich von der Arbeit nach Hause kam, sah ich, daß in Lilla Sverige der Frühjahrsputz begonnen hatte. / Igår har det varit en härlig vårdag med solsken och 23 grader. När jag kom hem från jobbet såg jag, att vårstädningen hade börjat i Lilla Sverige. Åsa und Mats, zwei der Bewohner des kleinen Schwedendorfes, waren fleißig mit Besen und Schaufel. / Åsa och Mats, två invånare av den lilla svenskbyn, har varit duktiga med kvasten och skyffeln.

Herr Storch im Anflug. / Herr stork under inflygning.

Jetzt heißt es, alles für die Ankunft von Frau Storch vorzubereiten. / Nu gäller det att förbereda allt på fru storks ankomsten.

9 Kommentare:

Resa med Herbert hat gesagt…

Hallo!

Sehr shön!

Vilken härlig värme ni har fått, vi håller oss på ca +13 grader. Men sitter man i lä och solen skiner så kan det bli varmt och gott. Om du går in i min blogg

http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Så kan du se hur skönt vi hade det här om dagen.


Vad trevligt att era invånare i svenskbyn, hjälper till med ordningen i trädgården.

Denna lilla byn, har ni gjort husen och invånarna själva?

Vad mysigt med herr stork som förbereder boet för sin fru.

Liebe Grüsse

Irene

Lena hat gesagt…

Vårstädning och storkbesök, då ÄR det vår.

christel hat gesagt…

Hittade dig hos Elisabeth och har en fråga: Är restauranger öppna på långfredagen i Tyskland?

Du får gärna svara..snälla

Tuvstarr hat gesagt…

Solvarm: Liebe Grüße auch an dich.
Nej, vi ville först själva bygga en svenskby med hus och lite tillbehör. Men någon gång såg vi husen i Arjeplog och bara köpte den. Och figurerna är också från en leksaksaffär. Men några små detaljer (som huggkubben t.ex.) är hemgjorta och jag tänker, det kommer bli mer med tiden.

Panter: Jo, det tror jag också.

Christel: Välkommen till min blog. Ja det där med restaurangerna är väl beroende av innehavaren, men jag tror att de flesta inte vill missa en bra helgdagsaffär, alltså tänker jag att de flesta ska bli öppna.
Ha det bra i påsk.

Inkan© hat gesagt…

Fantastiskt att du har storkar i din närhet. Du vet väl att de för lycka med sig. Häruppe i Stockholm har vi inte den fågeln - inte ens som tillfällig besökare.
Men häger finns året om och emellanåt kan man även se tranorna mot himlen på väg norrut.

Solen är så skön!

Christina hat gesagt…

Åhå, nu fick jag svaret för jag har också undrat om ni har byggt den lilla svenskbyn själva...men huggkubben hade ni gjort och den var min favorit :)

Så fint ni har arrangerat kvinnan som sopar och han som hjälper henne.

Så häftigt med storkar!

Kersti hat gesagt…

Oj vilket vårväder. Vi har också fint men inte riktigt så varmt. + 14 och strålande sol. Yngsta dottern badade vattnet var +7 grader.Alldeles för kallt för mig. Men vi njuter väldigt av våren. Blåsippor, tussilago och ljuset.

Eva H-höjden hat gesagt…

Eftersom jag är här första gången undrar jag var ni bor? Var finns det stork?? Vackra fåglar!

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan: Ja, storkar är underbara fåglar. Hoppas, du har rätt, med lyckan alltså :-)

Christina: Hoppas själv att det kommer mer hemgjorda saker med tiden.

Kersti: Brrr, 7 grader är faktiskt för kallt, önskar jag våre inte så ömtålig.

Eva H-höjden: Välkommen på min blog. Vi bor i Sachsen/Tyskland och storkarna kommer hit varje sommar. Bara intressanta fåglar, tycker jag.