Sonntag, 19. April 2009

Ein alter Freund / En gammal vän

Vor vier Jahren lernten wir uns kennen. Es war Herbst und es wurde Zeit für den Winterschlaf. Leider war der kleine Igel damals viel zu leicht, um den Winter im Freien zu überleben. Deshalb bekam er ein Quartier im Haus und bald hatte er sich an uns und die tägliche Ration Katzenfutter gewöhnt.
Vi känner oss sedan fyra år. Det var höst och det var dags att hålla vintersömn. Tyvärr var den lilla igelkotten mycket för liten för att överleva vintern ute i naturen. Och så fick han en plats i huset och snart blev han van vid oss och den dagligen rationen kattmat.

Seitdem lebt er größtenteils auf dem Grundstück und bekommt in jedem Frühjahr eine kleine Starthilfe, also täglich etwas Katzenfutter. Ihm scheint`s zu schmecken.
Sedan dess bor han till största delen på tomten och får lite starthjälp varje vår, lite kattmat alltså. Det känns som om han njuter av det.

Auch Silvester teilt seine Mäuse mit ihm.
Även Silvester delar sina möss med honom.

15 Kommentare:

Eva H-höjden hat gesagt…

Den kan man verkligen kalla "sötnos"!!

Christina hat gesagt…

Så roligt med en nära relation till en igelkott :)

Tänk, jag visste inte att igelkottar åt möss :o

Tuvstarr hat gesagt…

Eva H.: Upptäckte en andra sötnos i förrgår, kanske blir det några sötnos-ungar i sommaren ;-)

Christina: Precis som jag, jag hade ingen aning att de har möss på matsedeln tills jag såg det med mina egna ögonen. Kanske var det för mycket kattmat, nu tror han kanske att vara en katt?

Anita hat gesagt…

Vilket rart litet husdjur ni har! Det var länge sedan jag såg en igelkott här uppe.

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: Han är verkligen för söt, men ett husdjur är han inte längre. Han har sitt eget huvud och lever sitt eget liv ute i naturen och det är absolut okej. Men han är inte rädd för oss och springer inte iväg när vi kommer och på så vis har vi möjligheten att observera honom lite. Bara roligt :-)

Anita hat gesagt…

Ett litet "husdjur" är han väl allt - han bor ju nära ert hus! :)

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej!

Vad snälla ni är som tar hand om de små djuren.

Må gott, önskar Irene

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: :-) ja, det stämmer, och jag hoppas han blir urgammal, för annars ska jag sakna honom som kommer prasslande genom undervegetationen.

Solvarm: Det är snällt av igelkotten att stanna här hos oss i trädgården, han ger så mycket glädje :-)

Hjortron hat gesagt…

Hej där! Men så fint! Jag tror inte att jag sett en igelkott .... här finns de inte och definitivt inte i Lappland!
Ha det bra!

Kersti hat gesagt…

Jag tycker mycket om Igelkottar. Vi hade fler förr, det var innan kommunen sågade ner alla buskage i parken bakom vårt hus. Då flyttade de till någon plats med bättre skydd. Men ibland ser vi dem promenera förbi i skymningen.

Kersti hat gesagt…

Mannen såg en igelkott i veckan när han var ute på kvällspromenad med hunden.

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej!

Jag hoppas att det är bra med dej? Jag saknar dej, dina inlägg och kommentarer.

Solvarma kramar från Irene

Tuvstarr hat gesagt…

Lifeblog: Ja, så är det, ni har björnar och älgar och vi har igelkottar :-)

Kersti: De är så söta, eller hur?

Solvarm: Allt är bra, har det lite stressigt på jobbet och inte mycket tid att sitta vid datorn. Dessutom har vi fint väder och är mest ute i trädgården i fritiden. Gör bara snabbrunder genom bloggvärlden i ögonblicket, men det blir bättre igen för jag saknar er alla också ;-)
Ha en fin vecka.

Lena hat gesagt…

Vad skönt att höra allt är OK. Jag blev allt lite orolig:)

Tuvstarr hat gesagt…

Panter: Ja, allt är OK, bin bald wieder da mit Bild und Text :-)