Dienstag, 11. Mai 2010

Kloster Buch och Raps änn en gång

Inte långt bort från hemma finns en gammal zisterzienserkloster - Kloster Buch. Här kan man vila, promenera genom en stor och vacker örtegård eller följa en guide på sin tur genom klostern. Bakom klosterns murar svänger sig älven Mulde och å älvens andra sidan bjuder ett härligt vanderområde till en tur med ryggsäck och proviant.




Nu då rapsfälten blommar för fullt, vill jag lägga ut några bilder änn en gång. Så här fint ser det ut numera. Tyvärr saknas blå himmel och solsken, men fälten ljuser ändå.


7 Kommentare:

Barbro hat gesagt…

Så underbara vyer!

Vi åkte buss till Köpenhamn från Stockholm en gång för länge sedan och det var just under den tid då Skånes rapsfält stod i blom. Det var en syn att skåda från bussfönstret. Vi hade då hjälp av solen också.

Roligt att bli påmind om den synen!

Så fint vandringsområde du beskriver. Det skulle jag vilja se!
Tack, för underbara bilder!

Anita hat gesagt…

Som vanligt...tack för underbara bilder, Tuvstarr!

Inkan© hat gesagt…

Å det ser ut som rätt plats att varva ner och koppla av på.
Klostret alltså. En plats för lugn och närhet.
Jag har bott på kloster några gånger - dels i Finland och så på en s.k. "retreat" i södra Sverige på en indisk ashram.

Christina hat gesagt…

Så vackra och kontemplativa bilder :)
Det var Cisterciensorden som byggde Varnhems klosterkyrka, Sveriges finaste katedral enligt mitt tycke. Har ni inte besökt den förr så gör det! Självaste Birger Larl ligger begravd där.

Kersti hat gesagt…

Så rofyllt det ser ut i klostret och rapsfälten är så vackra med sin intensiva gula färg.

Lena hat gesagt…

Besöker ni Varnhem, måste ni titta förbi, för jag bor nära.

Rofyllda bilder och rapsfält blir jag glad av vare sig solen skiner eller ej.

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej Katrin!

Ja det är mycket vackert när rapsfälten lyser upp vår värld även när det är mulet.

Må gott, önskar Irene