Freitag, 29. August 2008

Die Pilzsaison ist eröffnet!

Heute war mein freier Tag - Gelegenheit, um in den Wald zu fahren und mal zu sehen, ob denn schon die ersten Pilze in Sicht wären. Und sie sind es tatsächlich. Eigentlich hatte ich nicht wirklich damit gerechnet, aber nach ein paar Minuten erfolglosem Herumsuchen fand ich ein paar schöne Steinpilze. Manche hatten sich ganz schön versteckt, über andere stolperte ich fast. Die Ausbeute war nicht riesig, aber zum Abendessen hat es gut gereicht. Ich bin immer wieder überrascht, wie unterschiedlich Steinpilze in Form und Farbe sein können. Auch heute dachte ich manches mal, eine Marone oder eine Rotkappe vor mir zu haben, aber davon habe ich leider keine gefunden.

Idag var det min ledig dag - ett tillfälle att gör en skogspromenad och för att kolla om svamptiden har redan börjad. Efter en stund hade jag årets första svampen - en karljohanssvamp. Och det följade mera. Några var helt gömda medan jag snubblade nästan över de andra. Jag undrar hur olika de är i färg och form, men alla bilder visar faktiskt karljohan. Hoppade att finna också aspsopp eller björksopp, men då hade jag ingen tur.


der Erste heute / min första idag

...wie gemalt / ...som målad

...aus der anderen Richtung hätte ich ihn wahrscheinlich übersehen / ...inte att se från andra hållet

dachte erst, es wären Maronen.... / en mörkbrun hatt....

....aber auch diese hier sind Steinpilze. / ....men ändå karljohan.

zwei auf einen Streich / två på en gång

sieht fast aus wie eine Rotkappe, ist aber trotzdem ein Steinpilz / ser ut som aspsopp, men är karljohan

zwei große und schon etwas zernagte Exemplare mußte ich leider stehenlassen... / var tvungen att lämna kvar två jättestora...

...sie waren durch und durch madig. / ...men de har varit full av mask.

2 Kommentare:

gunnar i vaplan hat gesagt…

Hej. Kul att svamsäsongen även har kommit till er. Det ser härligt ut med alla Karl-Johan modeller.
Här i Jämtland är det ganska svårt att hitta Katl-Johansoppar men andra soppar finns det gott om.
Det blir säkert en tur i skogen nästa helg igen.
/gunnar i vaplan/

Anonym hat gesagt…

Gunnar: jag hoppas det och jag ser mycket fram emot andra soppar t.ex. björksoppar eller smörsoppar. Karl-Johan är en riktigt smaklig svamp, men bättre är en blandning av olika sorter.