Montag, 8. Dezember 2008

Recept

För LillaB och alla de som vill provsmaka:

ni behöver en köksvåg, eftersom i Tyskland mäter vi upp ingredienserna i gram, inte i dl

ljus deg:
300g mjöl
100g florsocker
200g mjuk smör eller margarin
1 ägg
vaniljsocker
1 nypa salt
lite bakpulver (kanske 1/2 ts)

mörk deg:
tillsätt bara
kakaopulver så mycket du vill ha, jag tar 2 msk för en kraftig chokladsmak

gör så här:
blanda alla torka ingredienser (sila socker och kakaopulver), tillsätt ägg och smör, bereda fort en mjuk deg
degen skulle vila därefter i kylskåpet i flera timmar

forma 1-2cm starka rullor och kyler igen tills du kan skära de i ca. 5-10mm starka skivor (lägg rullorna in i frysen i ca 10min, så går det bättre)
grädda i 200grad ca. 10min.

För fläckiga småkakor blanda bara ljus och mörk deg, mönstret blir finare ju längre man bearbeter degen.

Du kan tar degen för alla möjliga sorter småkakor.
Tillsätt bara orangesocker, mandelar, nötter, kanel, kokosflingor eller vad du behager, så har du många olika saker.
Eller fyller de med marmelad, nougat, marsipan, choklad...

Men vad du än gör, de smakar bäst efter några dagar. Lägg gärna ett äpple med in i burken, så blir de möra.

Ha det så roligt!

5 Kommentare:

Lena hat gesagt…

Vad roligt! Det måste jag prova.

Lilla B hat gesagt…

Tack!!
Det får bli mina julkakor i år.
En hederlig gammal köksvåg har jag - en gul Bosch sen 70-talet.
Det här kommer att bli strålande!

Hjortron hat gesagt…

Men tack för receptet - helt perfekt!
Tyvärr är jag ett kakmonster ...
PS
Det har varit kallt uppe i Arjeplog,
runt -30.

Anita hat gesagt…

Tuvstarr! Jag vill önska dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Julhälsningar Smulan

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: tack snälla du. Ha det också bra i jul och gott nytt år till dig och dina rara.