Sonntag, 18. Januar 2009

Auf Weltreise / På Jordenruntresa

War am Sonnabend auf Weltreise, habe viele Länder von allen Kontinenten gesehen - in nur sechs Stunden! Naja, eigentlich war die ganze Welt hier, in Berlin also, zur diesjährigen Internationalen Grünen Woche. Wie jedes Jahr war es auch diesmal wieder ein Erlebnis. Auch Schweden war vertreten mit Elchschnaps, Tomatenmarmelade, Süßigkeiten, Tunnbröd usw.
Har varit på jordenruntresa i lördags, har sett många olika länder från alla kontinenter - i bara sex timmar! Naja, egentligen var hela världen här, i Berlin alltså, där det äger rum årets Internationella Gröna Veckan. Som varje år en upplevelse. Sverige var också med, med älgsnaps, tomatsylt, godis, tunnbröd mm.

süße Ferkel / söta grisar

Rentiere / rendjur

schöne Kleider / vackra klänningar

frisches duftendes Brot / nybakad doftande bröd

Waren aus dem Zillertal / varor från Zillertal

Musik

Feines vom Meer / fina saker från havet

Austern / ostron

Oder vielleicht ein australisches Gericht? / Eller kanske en australisk rätt? (Strauss = struts , Bratwurst = grillkorv)

Süßigkeiten / godis

Südafrika mit Trommeln...

...Wein und Masken...

...und anderem Kunsthandwerk

Schmuck / smycke

überall herrliche Blumen / överallt härliga blommor

Holland kam mit Windmühle... / Holland kom med väderkvarn...

...Tulpenfeld... / ...tulpanfält...

...und natürlich leckerem Käse. / ...och med läcker ost förstås.

in der Blumenhalle / i blomsterhallen

große Gemälde zwischen den Beeten / stora målningar mellan blomstersängarna

Leider kann man Düfte nicht fotografieren / man kan inte fotografera dofter tyvärr

Kunst aus Obst und Gemüse / konst med frukter och grönsaker

...obwohl ich nicht begeistert bin von diesem "Nahrungsmittelmißbrauch" / ...fast jag är inte förtjust i detta "livsmedelsmissbruket"

Norwegen / Norge

Vietnam

Aserbaidschan


und fast ein Unfall bei der Ehrenrunde / och nästan en olycka medan ärevarven

Ein Land war mir völlig unbekannt. Wußtet ihr, daß es ein Land namens Burkina Faso gibt? Werde mich demnächst näher über dieses Land informieren./ Ett land var alldeles okänt för mig. Visste ni att det finns ett land som heter Burkina Faso? Ska söka efter mer information över detta landet.




9 Kommentare:

Anita hat gesagt…

Ååh, vilka underbara bilder du bjuder på! Jag tittar, njuter och kan nästa känna dofter... Tack snälla du!
Kram Smulan

Christina hat gesagt…

Ja, så många roliga och spännande bilder du bjuder på!
Och jag skrattar när jag ser vad Australien bl a bjuder på: Känguru-gulasch och krokodilfilé!!!

Tack för att du delade med dig av allt detta spännande!

Hjortron hat gesagt…

Tack för rundturen och de fina fotona! Men Sverige: Tomatsylt??? Tomatmarmelad???
Inte lingonsylt? Det hade varit mera svenskt! Hur som helst vilken fantastisk utställning/mässa det måste ha varit!

Anonym hat gesagt…

Vilka härliga bilder och va skoj det låter att kunna få en liten inblick i olika länders specialiteter på en och samma plats så där. nej jag har aldrig heller hört om det landet, men jag är riktigt usel på länder och geografi. Min man säger att det ligger i Afrika.

Lena hat gesagt…

Vilken mässa och vilka bilder! Tack!
Tur att jag inte var där, då hade det blivit tomt i plånboken.
Burkina Faso, har nog samma problem och möjligheter som hela Afrika och där finns säkert också glada levande människor.
Vi har ju lätt att tänka Afrika = problem och det är ju inte hela sanningen.

Tack för rundturen, det var jättekul!

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan och Christina: Det blev en verkligen intressant dag i Berlin, men egentligen behöver man mer tid för att upptäcka och prova.

Lifeblog: ja, eller hjortronsylt t.ex. För två år sen hade Sverige knäckebröd med på mässan.

Kersti: Ja, det är kul med så många länder på besök. Burkina Faso ligger i Västafrika, en av flera små stater i detta område.

Panter: Jo, Afrika har säkert både problem och glada människor, och framförallt tycker jag att afrikanska länder har en intressant kultur.

Lena hat gesagt…

Jag tror att jag måste förtydliga mig lite. När jag varit i Afrika tycker jag mig ha märkt att människorna där har en glädje i sin vardag som vi här i väst numera ofta saknar.

Tuvstarr hat gesagt…

Panter: har förstod vad du menade i din kommentar, kanske var mitt svar inte tydligt. Jag ville bekräfta dina ord, eftersom jag tycker precis som du. Ha en fin helg.

Ninnie hat gesagt…

Å, så spännande!Vilken fantastisk mässa, med så många smaker och dofter, kan nästan känna dem hit...
Mycket fina och lockande bilder. Man får lust att resa till alla de där länderna!