Dienstag, 6. Januar 2009

Haushaltstag / hushållsdag

Minus 18 Grad zeigte das Thermometer am Morgen und jetzt am Nachmittag sind es immernoch minus 17. Der Nebel, mit dem der Tag begonnen hatte, hat sich nun weitestgehend aufgelöst und die Sonne scheint freundlich vom Himmel herunter.
Ich habe den Tag als Hausfrau verbracht, also putzen, kochen, waschen usw.

18 minusgrader hade vi i morse och nu i eftermiddagen visar termometern fortfarande
-17. Dimman är nästan helt bort nu och solen skiner härligt från himmelen. Mitt yrke idag är hushållerska, alltså städa, laga mat, tvätta osv.

Blick aus dem Stubenfenster heute morgen, kaltes nebliges Wetter / blick ut genom fönstret i vardagsrummet i morse, kallt och dimmigt väder

am Nachmittag sieht es viel freundlicher aus / i eftermiddagen ser det mycket trevligare ut

herrlicher Blick aus dem Küchenfenster / en härlig blick genom köksfönstret

Beim Sortieren der Wäsche: zwei Socken mit unterschiedlichen Mustern bleiben übrig. Komisch , im Schrank habe ich noch genau so ein Paar...!? / Jag sorterar tvätten, två sockor med olika mönster på har jag kvar. Konstigt, i skåpet finns det precis ett sånt par till...!?

Nachtrag: abends fällt das Thermometer bis auf minus 27°C
Tillägg: i kvällen faller termometern ner till 27 minusgrader

10 Kommentare:

Christina hat gesagt…

Fast jag tyckte utsikten från ert vardagsrum från i morse var väldigt stämningsfullt, jag gillar dimma.

Tänk att ni har det så kallt på kontinenten!

Tuvstarr hat gesagt…

Jo, vi har det verkligen kallt, 26 minusgrader i ögonblicket, brrr. hade inte tänkt att det kommer så häftigt.

Anita hat gesagt…

Jag har sett på nyheterna att ni också har kallt och snö där nere i Europa. Lite ovanligt är det väl...?

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: Jo, det var riktigt kallt här, min mamas värme var infrusen och så hade vi mycket att göra för att få allt i ordning igen. Lyckligtsvis så har vi två gamla kakelugnar i huset, men ändå kunde vi inte förhindra att ledningen frös in i ett rum. Ja, det var ju extremt kallt med minus 27. Men allt fungerar igen och vi har inga skador i huset.
Nu har vi fortfarande omkring 10-15 minusgrader i natten, men dagarna har "angenäma" temperaturer mellan -3 och -6.
I förr, när jag var barn, hade vi normala vinter med snö och is, men -27 är nog verkligen ovanligt.

Anonym hat gesagt…

Så kallt är lite för mycket av det goda. Vi har haft minus 11 det är mer än nog tycker jag. Du har fin utsikt från dina fönster.

Lisbeth hat gesagt…

Hej!
Du kan naturligtvis göra chokladkaka av banankakan...
Tillsätt 1 dl kakao och kanske liten mer vätska...
Lycka till!
Här är nu faktiskt plusgrader... +4 grader. Varierande vinter!

Lisbeth

Hjortron hat gesagt…

Ser att ni har det kallare än vi just nu, bättre med några minus än plus och regn!
Hoppas att du mår bättre nu - åtminstone efter att ha ätit banankaka med choklad?!
Såg från skidskyttet (biathlon?) att de firade en man från Arjeplog! Klas Lestander som vann OS-guld för längesedan, den förste!
Ha det gott!

Anonym hat gesagt…

Möchte auf Deinen sehr schönen Blog einen lieben Gruß hinterlassen. Dein Ralf

Inkan© hat gesagt…

Tänk att ni har en så rejäl vinter... här i Stockholm har vi mest "smakat" på vintervädret. Den snö som kom ( tunt täcke) har smält och igår var det nästan + 10 grader -idag omkring +5.
Men än kan ju vädret bli kallare - fast jag vill ha vår nu och börja gräva i jorden och pålanta frön.

Tuvstarr hat gesagt…

Kersti: till -10 grader har jag inga problem med. Men -27 - det var verkligen för mycket.

Lisbeth: har gjort kakan med chokladöverdrag - var mumsig.

Lifeblog: Vad ska jag säga, folk som kommer från Arjeplog (och 3 mil omkring) är nog bara bästa! :-) Grattis till Klas Lestander.

Ralfi: :-)

Inkan: tack och lov har vi nu normala vintertemperaturer igen. Och vi har fortfarande gott om snö. Konstigt att vi har mer vinter här än du i Sverige.