Montag, 5. Januar 2009

Winter in Deutschland / Vinter i Tyskland

Zwei Tage lang hat es geschneit und jetzt liegt alles unter einer dicken Schneedecke. Bei angenehmen -3 Grad hält man sich gerne draußen auf. Bin aber froh, daß ich nicht arbeiten muß. Die Straßen sind nicht frei und das macht die Arbeit meiner Kollegen ziemlich beschwerlich.
Ab morgen soll die große Kälte kommen mit bis zu -20 Grad, aber vielleicht wird`s ja gar nicht so schlimm. /
Det har snöat i två dagar och nu ligger allt under ett tjockt snötäcke. Vi hade angenäma 3 minusgrader idag, då är man gärna ute. Men jag är glad att inte måste jobba. Inte alla gator är fria och så har det mina kolleger ganska svårt med jobbet. I morgon ska det komma kallt med temperaturer ned till 20 minusgrader, men kanske blir det ju inte för illa.

mein Auto im Winterschlaf / min bil i vintersömn

die Büsche verschwinden unter großen Schneebergen / buskarna försvinner under stora snöberg

Mütze und Schal sind zu empfehlen / mössa och sjal är min rekommendation

Eiszapfen am Kota-Dach / istappar vid kåtataket

Raubtierspuren im Schnee / rovdjurspår i snön

welche Richtung? / vilket hall?

Lampen mit Schneemützen... / lampor med snömössor på...

...sind so schön / ...är så vackra

keine Angst vorm kalten Winter / var inte rädd för den kalla vintern

4 Kommentare:

Christina hat gesagt…

Åh, ni har det lika vackert som vi häruppe i bergslagen! Här har vi också nysnö och -20°.
Dina bilder på nysnölandskapet är så finstämda...och vilket exemplariskt vedskjul!

God fortsättning på det nya året!

Lena hat gesagt…

Så mycket snö! Här är det inte så, utan bara frost. Håller med Christina, det var allt ett riktigt vedskjul.

Tuvstarr hat gesagt…

Christina: Jag är glad över snön, eftersom vi hade inte ofta snö sedan flera år. Landskapet är så härligt ljust och rent och luften bara frisk. Dagen börjar med dimma här, hoppas vi få lite solsken senare.
Och tack för komplimangen för avataren, fast jag tycker det finns många fina, din t.ex. Ha en trevlig dag.
Panter: Ja, och det är bara en vedbod av flera :-). Men i den här har vi träd för kåtan, det är så mysigt att sitta vid en eld medan det är snötäckt ute och vinden blåser omkring taket. Jag önskar er lite snö, för ögonen alltså.
Liebe Grüße, ich denke an dich.

Christina hat gesagt…

Ja, det finns många fina avatarer, men din är så fullkomligt ljuvlig. Jag blir lika varm och glad varje gång jag ser den.