Dienstag, 26. Mai 2009

Livstecken

Nu blev det en ofrivillig bloggpaus jag inte hade planerad. På jobbet går det allt huller om buller och egentligen behöver vi lite förstärkning i form av en eller två kolleger som kunde göra allt lite lättare. Men nej, vi fick veta att vi är för många istället! Obegripligt!
Kan det vara riktigt att jobba tio-tolv timmar utan paus i sex dagar varje vecka? Visst kan jag avbryta min tur, men kunderna vill ha sina brev och paket och de kan ingenting för denna omänskliga förhållanden vi numera har vid posten.
Jag har alltig älskad mitt jobb, men nu är det verkligen inte längre roligt. Några kolleger är redan sjuka och jag tror de blir mera om situationen inte förändras snart.
Ständigt är vi tvungen att avstå från vara lediga dagarna, är spänd hur länge det änn går.
Så, det måste vara sagt en gång!

När man kommer hem från jobbet vill man bara ligga i trädgården, inte höra eller se någonting heller. Och så blev det datorabstinens, bara korta snabbrunder genom bloggvärlden då och då.
Idag var det äntligen lite mer tid för en bloggrunda och det känndes skönt att efterläsa lite. Har sett att det blommar nu häftigt överallt, otroligt hur snabbt våren/sommaren har kommit. Sedan flera veckor har vi härligt väder med solsken och temperaturer mellan 20 och 30 grader. Bara kortare åskväder kom förbi och långsamt längtar vi efter regn, bara för trädgården förstås.

Just nu kommer Silvester in i vardagsrummet och det känns som om han har tagit en dopp i fågelvattningsstället. Sin päls är våt, men det är inte ovanligt för honom. Han är en vattenälskande katt, ffa i sommaren. Tänker han vill ha lite mat nu.

Alltså, ha det bra ni alla där ute i denna långa världen. Vi hörs.

10 Kommentare:

Ninnie hat gesagt…

Å, roligt att höra lite ifrån dej igen!
Men tråkigt att läsa att du har så mycket att göra på jobbet...Det är inte bra att känna sig stressad och otillräcklig.
Hoppas det blir bättre snart.
Det är ju sommar snart och då kanske du får lite välförtjänt semester att vila upp dig på.
Hälsn. Ninnie

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej!

Vad skönt att "höra" från dej igen.

Ja jag förstår att du har det kämpigt på jobbet, jag tror att ni i Tyskland har lite annorlunda arbetsförhållande än i Sverige, med tanke på fackföreningar och vad beträffar förhållandet till arbetsgivaren. För så som du beskriver det, skulle det inte funka här, vi har arbetstidslagar mm.

Må gott, önskar Irene

Christina hat gesagt…

Jätteroligt att höra ifrån dig, jag har funderat lite över din bloggfrånvaro, men nu förstår jag verkligen varför du inte har synts till.

Din arbetssituationlåter minst sagt tuff just nu. Hoppas verkligen att det vänder, för privatlivet hänger ju så intimt ihop med ens jobbliv.

Allt gott!

Anita hat gesagt…

Jag har också funderat lite över din bloggfrånvaro, men jag förstår nu carför. Jag hoppas att det blir en förändring på ditt arbete! Så där kan du inte ha det.

Jag vill ändå hoppas att du får en riktigt fin sommar. Sköt om dig.
Smulan

Lena hat gesagt…

Eländigt med jobbet. Hoppas att det rättar till sig på något sätt.
Här närmar sig sommaren så smått. Våren har varit lång i år och det gläds jag över. Jag tror att det beror på kalla vindar och torka. Hoppas att du slipper jobba så hårt, så att du hinner med det vanliga livet.

Tuvstarr hat gesagt…

Till er alla: Egentligen ville jag inte tjata, men det bara var för mycket nu. Tack för era rara kommentarer, ska se till att kommer snart tillbaka till bloggvärlden med inlägg och bilder.
Hej så länge.

Kersti hat gesagt…

Välkommen tillbaka. jag har också varit lite frånvarande. Det blir lätt så när det är mycket runt omkring. Det brukar alltid vara det så här års precis innan skolorna slutar. Men sedan stundar sommarlovet. det ska bli härligt.

Tuvstarr hat gesagt…

Kersti: Ja, tiden går fort. Önskar dig en fin sommar.

Inkan© hat gesagt…

Det låter som vi upplever här i Sverige sedan flera år; att det "slimmas" och man ska effektivisera... hm - så drar man ner på personalen -kräver än mer av de som blir kvar.

Precis så har Stockholms stad gjort i många år. Till slut jobbar man för 2-3 personer- med hårdare krav att hinna med, sämre utfört arbete pga stress och folk blir sjuka av stress. Cheferna sitter klämda mellan flera stolar.

Allt detta för att man måste spara och detta pga att våra politiker sänker skatten (så vinner de val)- alltså blir det mindre pengar för staden att använda inom kommunal förvaltning.

Och alla klagar. Och alla verkar tro att man kan ha samma service som tidigare när kommunalskatten var högre och helst ska allt vara gratis för man "betalar ju skatt!"
Häpp.
Ingen vill förstå...
Ingen verkar se sambanden.

Enfalden verkar ha slagit rot.
Vart tog klokskapen vägen?

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan: Jo, precis så är det. Skruven blir dragen faster och faster. Men de som drar skulle inte glömma en sak: efter fast kommer lös!
Men åtminstone har jag LEDIGT idag, har sovit ut till halv nio :-)
Tyvärr har min man att jobba idag och i morgon. Hm, det skulle väl inte vara för skönt....