Mittwoch, 15. Juli 2009

Mecklenburg

Vi hade en sån jättefin helg i Mecklenburg. Mecklenburg är ett landskap i Östertyskland och vårt fd. paddelområde. Där finns många mer eller mindre stora sjöar som alla är förbundna med varandra genom små kanaler. På så vis kan man vandra på vattnet från tältplats till tältplats (i Tyskland får man inte tälta överallt i naturen tyvärr). Vi hade stor lycka med vädret, har även fått lite solbränna.
Och vi hade nästan glömmt hur mycket vackert det är där.
Wir hatten ein wunderschönes Wochenende in Mecklenburg, unserem ehemaligen Paddelgebiet. Dort gibt es viele mehr oder weniger große Seen, die alle durch kleine Kanäle miteinander verbunden sind. Auf diese Weise kann man auf dem Wasser von Zeltplatz zu Zeltplatz wandern (in Deutschland darf man ja leider nicht wild campen). Wir hatten großes Glück mit dem Wetter, haben sogar ein bißchen Sonnenbrand.
Und wir hatten fast vergessen, wie wunderschön es dort ist.

Kväll vid Labussee / Abend am Labussee

romantisk kvällsstämmning / romantische Abendstimmung

kajakerna på taket, inget problem under den långa bilfärden / die Kajaks auf dem Dach, kein Problem während der langen Autofahrt

soligt och molnigt och blå himmel / Sonne, Wolken und blauer Himmel

så lugnt vattnet ligger / so ruhig liegt das Wasser

bara fåglarna kvittrar medan vi paddlar genom naturen som ibland ser ut som Amazonas / nur die Vögel zwitschern während wir durch die Natur paddeln, die manchmal aussieht wie der Amazonas

slussen Diemitz, en av mera slussar i Mecklenburg, på kvällen finns det inte många båtar därinne / die Schleuse Diemitz, eine von mehreren Schleusen in Mecklenburg, am Abend sind nur wenige Boote drin

men på dagen är det fullt av motorbåtar och kajaker /aber am Tage ist sie voll von Motorbooten und Kajaks

det känns som om man våre i en fiskburk medan vattnet sänker sig / wie in einer Fischdose fühlt man sich während das Wasser sinkt

kapten båtshund / Kapitän Bootshund

Kom och följ med ett litet stycke / Komm und fahr ein Stück mit





7 Kommentare:

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej!

Underbara och rofyllda bilder. Ser fantastiskt härligt ut att glida fram i en kajak. Jag har aldrig provat och vet inte om jag vill. Herbert pratar om att det skulle va kul. Vi får väl se vad det lider om han lyckats locka mej med.

Må gott och ha det så skönt,

Önskar Irene

Tuvstarr hat gesagt…

Solvarm: Innan jag hade min Ralf hade jag aldrig sett en båt från närheten. Jag var ärligt talat ganska rädd för min första båtsutflykt. Men efter den första färden var jag infekterad. Och nu kan jag inte tänka mig att vara utan paddelsemester, jag som alltid var en landkrabba :-)

Ha det också skönt.

Anita hat gesagt…

Härliga bilder!

Ich kann erzählen das nächste Woche kommen wir nach Skåne, Bornholm och weiter nach Nord- Deutschland fahren. Ich hoffe wir können nach Eckenförde auch fahren - wo ich arbeitete in 1966.

Alles gutes!
Smulan

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: Ich wünsche Euch eine schöne Reise mit vielen Erlebnissen und Erinnerungen.
Großes Kompliment für Dein sehr gutes deutsch :-)

Alles Gute auch für Dich!

Christina hat gesagt…

Så härligt det ser ut, och vilken frodig grönska!
Det ser verkligen underbart ut att glida fram så där.
Jag har bara paddlat kanot en gång, och jisses vilken träningsvärk jag fick i armarna.

Anita hat gesagt…

Danke Tuvstarr! Ich habe so viel deutsch vergessen... Ich muss das uben ;) (ich kann nicht die punkten machen auf "u"...)

Wir sollen auch ein par deutsche freunde treffen in Kiel - das ist eines gutes Ubung in die sprache.

Ein shönes sommer wunche ich dir!

Tuvstarr hat gesagt…

Christina: Ja, det är verkligen underbart. Och det där med träningsvärk det känner jag nog bra, men det blir mindre med tiden :-)

Smulan: Ich wünsche Dir eine schöne Zeit mit Deinen deutschen Freunden. Wirklich eine gute Gelegenheit, die Sprache zu üben. Aber glaube mir, Du bist wirklich sehr gut.
Ha en trevlig sommar också :-)