Samstag, 20. März 2010

Hamburg, Afrikas djungel och Egypten på en och samma helg

...det går inte?

Jovisst, det går, nja nästan alltså.

I fredags middag började äventyret med en resa till Hamburg, 50 mile bort från hemma.
Vi bodde i ett riktigt fint hotell, precis bredvid djurparken Hagenbeck.
Och vi hade ett rum i afrikansk stil med vackra kolonialmöbler - en fin instämmning på musicaln Tarzan.

Lördagen började med ett djurparksbesök. Visst var vädret sk...dåligt, men en hel del av tiden har vi varit i Tropik-Akvarium-Huset. 28 grader varmt var det därinne, fåglarna och lemurer flög resp sprang fritt omkring, precis som några ofarliga sorter av reptiler.
ormarna var inte fria - tack och lov

en underbar värld

Sedan blev det en promenad genom djurparken, fast inte alla djur var ute pga årstiden.

Men mycket tid hade vi inte, för vi ville ju till teatern Neue Flora för att se på Tarzan som började kl 15.00.
(bilden är lånad från nätet)
Tyvärr får man inte fotografera eller filma och så kan jag inte visa er vad vi upplevde. Och ännu svårare har jag att hitta några ord som kunne beskriva denna fyra timmar i taetern. Jag har aldrig förut sett något liknande, och det enda jag kan berätta är, att jag var alldeles fången, jag skrattade, jag grät, jag glömde allt annat omkring och hela min kropp darrade när vi alla stod och jublade och applåderade till sist. Några bilder finns här, men de kan inte förmedla hur det känns, när ett par föräldrar med sin bebis försjunker i vattnet efter en skeppsolyka, när plötsligt "apor" flyger strax över ditt huvud eller när Tarzan och Jane slutligen kommer nersvävande och allt kommer till ett lyckligt slut.
Alla, verkligen alla har spelat sina roller utmärkt och övertygande.
Jag vet inte om Tarzan spelas i Sverige, men om det skulle vara så, kan jag bara rekommandera att gå och se på det.

Det var en helt underbar dag med många intryck och upplevelser. Men helgen var inte ännu förbi. I söndags blev det en utflykt till Egypten, rättare sagt till Tutanchamuns grav. Men då ska jag berätta i morgon.

Ha det bra så länge.

4 Kommentare:

Lena hat gesagt…

Oj, vilken helg och vilka upplevelser!
Jag tittar gärna med skräckblandad förtjusning på ormar,men de måste vara bakom glas.

Tuvstarr hat gesagt…

Lena: Tycker precis som du om ormar. Ffa denna stora som Python, Anakonda osv är bara fantastiska - men jag vill också ha glas emellan.

Christina hat gesagt…

Vilken panghelg ni har haft!
Jag rös när jag tittade på bilden där en jättestor kobra ringlar på ett trägolv - brrrr, men så log jag när jag såg den aningslösa ormen som hittat en gosig plats att ringla ihop sig på ;)

Jag älskade Tarzan när jag var liten, både böckerna och filmerna. Av youtube-klippet att döma såg det ut som en väldigt visuell och spännande uppsättning i Hamburg.

Tuvstarr hat gesagt…

Christina: Ja, helgen var fullpackad av upplevelser. Och jag får inte musiken ur mitt huvud. Hela veckan var jag gnolande på väg med postbilen. Nja, det gjorde jobbet lite lättare (för mig i alla fall, för kunderna - det vet jag inte) :-)