Sonntag, 21. März 2010

Tutanchamun

Man kan nog ha olika meningar om man skulle gräva ut Egyptens Pharaoner samt deras gravskatter. Visst är det någon slags störning av dödsfriden, även om de ligger där sedan flera tusen år. Å andra sidan är Egyptens historia enastående och mycket spännande.

I Hamburg finns det en utställning som pågår till 18. april 2010. Där visas alla saker (duplikater förstås) som Howard Carter 1922 hittade när han öppnade gravkammaren, i precis samma anordning. Tre gravkamrar blev uppbyggt, precis som originalen och i rätta proportioner. I några andra rum kan man se på alla de sakerna igen och där finns också informationstavlor. Dessutom får man lyssna på informationer via en hörguide som man får vid entrén.

I söndags, innan vi åkte hem från Hamburg, besökte vi utställningen som är absolut sevärt. Här kommer några bilder som Ralf har tagit.













12 Kommentare:

Christina hat gesagt…

Den utställningen hade jag velat se. Jag har flera konstböcker om Tutanchamuns gravskatter och jag bläddrar ofta i dem. Jag tycker sakerna är bland det vackraste jag vet.

Det är väldigt fina bilder Ralf har tagit!

Tuvstarr hat gesagt…

Christina: Åh, det hade varit faktiskt något för dig då. Otroligt att se alla skatter, så hemskt mycket guld ffa.
Det var inte lätt att ta några goda bilder. Det var inte förbjuden att fotografera, men bara utan blixt och det var verkligen mörkt inne i utställningen. Stämmningen var hemlighetsfull, men dålig för fotografer ;-)
Utställningen vandrar, kanske kommer den till Sverige någon gång.

Sanna hat gesagt…
Dieser Kommentar wurde vom Autor entfernt.
Sanna hat gesagt…

Riktigt häftigt!
Och riktigt bra foton! *impad*

Tuvstarr hat gesagt…

Sanna: Tack, det var svårt att fotografera för det var mörkt och många folk omkring. Och man fick ju inte blixtra.

Lena hat gesagt…

Fina foton! Jag har besökt Egyptiska Muséet i Berlin några gånger, men detta verkar slå den upplevelsen.

Anita hat gesagt…

Åh, den utställningen hade jag velat se! Jag gillar de egyptiska konstskatterna och fascineras av pyramidernas fantastiska historia.

Och vilka underbara bilder Ralf tagit!

Tuvstarr hat gesagt…

Lena och Smulan: Utställningen var verkligen fantastisk och så hemlighetsfull. Pga hörguides var det dessutom ganska tyst. Då sättas fantasien igång.

Barbro hat gesagt…

Det måste ha varit mycket intressant och vilka bilder!

Tuvstarr hat gesagt…

Skogstrollet: Det kändes som om man vore i en helt annan värld. Ofattbart, vilken rikedom det fanns i graven och tänk, det är ju bara en av många kungagravar.
Och vem vet hur mycket av skatterna har försvunnit pga plundringar.
Och väggmålningarna tyckte jag var också imponerande.

Hjortron hat gesagt…

Åh, vilka fina bilder - men jag vet ju att han har en bra fotoutrustning och talangen förstås! Spännande utställning!
Ha det gott - vi hörs!
PS Idag har det snöat hela dagen ...

Tuvstarr hat gesagt…

Lifeblog: Tack snälla.
Ännu mer snö - nej tack, nu är vi glada att våren är på gång här. Fåglarna kvittrar och vi hade upp till 19 plusgrader, fast det kändes kallare. Men ändå, solen värmer i ansiktet och det är bara skönt.
Skicker några varma solstrålar och kramar till er. Ha det bäst ni båda.