Dienstag, 13. Juli 2010

... och Hej!

Vill bara anmäla min återkomst.

Vi har här några problem med internet. I kväll funkar det åtminstone delvist, så jag kan göra ett inlägg. Hoppas det klarer sig snart på riktigt, för jag längtar efter en stor bloggrunda för att se hur ni har det.

Vi har haft en underbar semester i Sverige. Vädret var fint, upplevelser många, maten läcker och människorna hur trevligt som helst. Vi tackar båda vänner och bloggkompisar som hälsade oss välkomna, om vi var inbjudna eller kom överraskande. Alla de möten gjorde semestern ännu vackrare. Då och då ska jag berätta lite och kanske kommer också några kort. Men idag blir det bara en trädbild. Jag har fångat många träd på bild i år. Det var ju lätt för de försöker inte springa iväg som t.ex. järven vi fick se och som försvann innan jag hade kameran klart.

Idag är det en bild av en tall som finns vid 45:an. Vilken annorlunde spets, tycker jag, om man överhuvudtaget kan tala om en spets i det här fallet.

Sov gott, vi hörs.

Updatering: Och så här skrev Lifeblog om tallen i en kommentar:
- Hej där! Tallen du fotat är en så kallad "suptall"!! Jadu, det är något speciellt med dem! Där skulle man stanna och vila hästarna och samtidigt ta sig en sup! (Början av 1900-talet ungefär.)Tror också att det kunde utföras vidskepligheter vid dessa speciella träd .... kanske bota sjukdomar....
Tack snälla Lifeblog. Så kul det är med bloggvännerna, man får lära sig alltid något nytt.

7 Kommentare:

Sofia hat gesagt…

Oj vilket träd! Var står det fina trädet? :)

Sanna hat gesagt…

Kul att se dig "tillbaka" på nätet.
Roligt att läsa att ni haft en bra semester!

Barbro hat gesagt…

Härligt att ni är välbehållna efter den långa resan hem!
Vi har alla våra speciella ögonblick denna sommar, som vi kommer att leva på under vintern. Ett av de allra roligaste för mig, var det som hände för någon vecka sedan när Tuvstarr med maken Ralf, helt oväntat stod på vår gårdsplan.
Tack, snälla ni, för det besöket!
Hoppas ni gör om det!
Dagens träd!, ja, det är märkligt.
Min man hade också, lagt märke till samma träd. Längs vår semesterväg. Han kände igen det efter ditt foto.

Tuvstarr hat gesagt…

Anna Sofia Elisabeth: Trädet finns direkt vid 45:an. När man kör från Mora norrut mot Sveg så är det ungefär 33 kilometer efter Mora.
Trädet beundrar vi sedan många år och så har det även fått en punkt i Ralfs GPS:
Svensk Grid SG1439725 6795161
eller
UTM WGS 84 33 V 482924 6792592
Nja, man har ju inget annat att göra, när man har semester :-)
Tack för senast, ni alla har varit så snälla :-)

Sanna: Tack. Jo, den var faktiskt bra.

Barbro: Åh, det har varit en lång resa igen, men allt gick bra.
Har redan börjat läsa din bok och den är verkligen spännande, ffa med tanken på att historien är sann. Otroligt vad barn på tio år hade att stå ut med. Vad bra att din farbror berättade så mycket och att du har skrivit boken.
Och det är vi som tackar er. Ni är så gästvänliga och hjärtliga. Tack!
Trädet är ganska markant, och vackert, tycker jag.
Ha det gott och hälsa familjen.

Hjortron hat gesagt…

Hej där! Tallen du fotat är en så kallad "suptall"!! Jadu, det är något speciellt med dem! Där skulle man stanna och vila hästarna och samtidigt ta sig en sup! (Början av 1900-talet ungefär.)Tror också att det kunde utföras vidskepligheter vid dessa speciella träd .... kanske bota sjukdomar.
Rolig idé med "Dagens träd". Vi hörs per mail!

Tuvstarr hat gesagt…

Lifeblog: Åh, tack snälla du :-)
Vad synd att vi inte visste om "suptallen". Så många gånger vi körde förbi utan att ta oss en sup ;-)
Men bilen fick vila lite i år, och den är ju liksom en häst, bara i en mer modern variation, eller?

Anita hat gesagt…

Jag förstår att ni haft en fin resa! Missade ni Ångermanland...? ;)

Sådana där "tall-missfoster" är inte helt ovanliga. Jag ska fråga min man (som är skogsbrukare) vad det beror på.

Allt gott!