Freitag, 20. August 2010

Brandsirenen

... ljuder genom staden i kväll. Då är klockan precis tio. Bara tre minuter senare raser brandbilen förbi vårt hus, och ytterligare två minuter senare följer en polisbil efter, och sen en polisbil till.
Jag tittar ut genom fönstret och det luktar lite rök ute, eller är det bara inbillning?
Sen en smäll, som en explosion, från hållet där bilarna har åkt till. Ingen aning vad som pågår där ute någonstans i mörkret.
Omkring halv elva kommer brandbilen tillbaka, medan jag sitter här och skriver detta inlägg. Kanske det var allt inte så illa som det kändes, det hoppas jag i alla fall.

Die Feuersirene tönt am Abend durch die Stadt. Da ist es genau 22.00 Uhr. Nur drei Minuten später rast ein Feuerwehrauto am Haus vorbei, und zwei weitere Minuten später folgt ein Polizeiauto, und dann noch eins.
Ich sehe aus dem Fenster, es riecht etwas nach Rauch, oder ist das nur Einbildung?
Dann ein Knall, wie eine Explosion, aus der Richtung, in die die Autos gefahren sind. Keine Ahnung, was da vorgeht, irgendwo da draußen in der Dunkelheit.
Um halb elf kommt die Feuerwehr zurück, während ich hier sitze und diesen Post schreibe. Vielleicht war alles nicht so schlimm wie es sich angehört hat. Das hoffe ich jedenfalls.

1 Kommentar:

Lena hat gesagt…

Otäckt, hoppas att det inte drabbade så hårt, men explosion, om än mindre låter inte bra.

När brandbilar och ambulanser hörs vill jag alltid veta var jag har mina nära och kära.