Dienstag, 10. August 2010

Lycka är... / Glück ist...

... att lyssna till fåglarnas kvitter
... att njuta av solskenet som ljuser genom ett tätt grönt bladtak
... att känna solens värme i ansiktet
... att få äta riktigt god mat
... att djupt andas in luften som doftar efter sommarblommor
... att få vara i trevligt sällskap
... att bara packa ihop några saker och resa bort, även om det bara blir en liten utflykt över helgen
... att glida fram på vattenytan i en (gul) kajak
Lycka är att ha en hel dag i Spreewald för att paddla och bara njuta av naturen.







... das Zwitschern der Vögel zu hören
... den Sonnenschein zu genießen, der durch ein dichtes grünes Blätterdach fällt
... die Wärme der Sonne im Gesicht zu spüren
... richtig gut zu essen
... den Duft von Sommerblumen tief einzuatmen
... in netter Gesellschaft zu sein
... einfach ein paar Sachen zusammenzupacken und zu verreisen, auch wenn es nur ein kurzer Ausflug übers Wochenende wird
... auf dem Wasser dahin zu gleiten in einem (gelben) Kajak
Glück ist, einen ganzen freien Tag im Spreewald zu haben, um zu paddeln und einfach nur die Natur zu genießen.

11 Kommentare:

gunnar i vaplan hat gesagt…

Hej! Vilka härliga paddelbilder :-)
Ser verkligen fint ut.

Ninnie hat gesagt…

Så härligt! Jaa, lycka finns i så mycket, både stort o smått.

Hjortron hat gesagt…

Härligt - så skönt efter extremvädret!
Ha det skönt!
Glöm inte stjärnfallet - två dygn till!

Tuvstarr hat gesagt…

Gunnar: En dag i Spreewald verkar som en liten semester.

Ninni: ja, just det.

Lifeblog: Åh, det var/är hemskt med översvämmningen. Vi har tur, bor inte i ett drabbade område. Men ett vandrarhem i Sächsische Schweiz, där vi ofta brukade övernatta, blev mycket skadat. Gästerna måste räddas med helikopter för alla vägar och broar där omkring ligger under vatten resp blev spolat bort av vattenmassorna.
Och angående stjärnfallet, tack för tipset. Men tyvärr finns det ett tjockt molntäcke i kväll, så blir det väl inget här.

Dragos hat gesagt…

Jag gillar trollsländan! Men dom andra bilderna är härliga dom med.

Christina hat gesagt…

Så himla fint det ser ut - att glida fram så där. Det måste vara väldigt rogivande.
Och blå jungfruslända...och en snaps på det :)

Kersti hat gesagt…

Vilka fina bilder. Att paddla verkar vara en fantastiskt fin avkoppling.

Lena hat gesagt…

Jag kan tänka mig att avkopplingen blir total och att hjärnan är rensad efteråt. Fina bilder!

Tuvstarr hat gesagt…

Dragos: Tack. Men bilderna är inte hälften så vackra som Spreewald är i verkligheten.

Christina: Ja, det är det faktiskt, rogivande.
Och det finns en historia bakom snapsen. Vi hade lunchrast i en restaurang och jag hade örtequark med potatis. (Quark är en mjölkprodukt som finns inte så ofta i Sverige, tror jag. Man kan köpa Quark hos Lidl kanske i Sverige) Nja, i alla fall fanns där inga örter, utom några smulor persilja över det hela.
När servitören kom och ville veta om det smakade, svarade jag att det var jättegott, även om jag saknade örterna.
Efter en minut var han tillbaka, gav mig glaset med örtesnapsen och sade med ett stort leende
- förlåt, här kommer dina örter i efterskot, skål!
Glaset var då fullt förstås, inte bara till hälften som på bilden.
Åh, vilken glädje! Jag tackade och gissa, om Ralf och vår kompis som var med var avundsjuka :-)

Kersti: Innan jag kände min Ralf hade jag aldrig tänkt, att jag någongång skulle sitta i en paddelbåt. Och nu har jag min egen kajak :-)

Lena: Nja, min hjärna behöver en totalrensnig egentligen, men för början är det riktigt gott med en paddeltur ;-)
En sån där dag verkar som en liten semester.

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej Katrin!

Ja jag kan tänka mig att det är lugnet själv att sitta och glida fram på vattnet i ett stilla gemak.

Liebe Grüsse von Irene und Herbert

Tuvstarr hat gesagt…

Solvarm: ja, det är bara härligt. Grüße nach Göteborg :-)