Donnerstag, 6. Januar 2011

Orolig

Idag har jag ledigt, och om inget kommer emellan ska jag ha ledigt i morgon också. Jag är ganska glad att inte måste ut, för det är halkigt eftersom det började regna i natt. Enligt väderprognosen ska regnet hålla sig i flera dagar och det ska bli varmare, upp till åtta plusgrader. Nu blir det farligt med all snön som ligger kvar. Marken är djupfrysd och kan inte ta upp något vatten, så det blir massor av vatten som kommer rinna dort överjordiskt och som älvar och bäckar har att bemästra. Risk för högvatten är stor.
Jag oroar mig mest för min systers skull, för hon fick vatten i sitt hus redan flera gånger.
Första gången var det i augusti år 2002. Hela nedervåningen (alltså bl.a. kök, vardagsrum och bad) blev översvämmad, vattenstånd i lägenheten var nästan en meter. Sedan dess är inredningen anpassad. Skåpen i vardagsrummet är nästan tomma och det är bara några skruvar som håller ihop dem, så det behövs inte mycket tid att ta ut alla grejer. Mer arbete blir det i köket, men tidningspapper och lådor för glas och porslin står alltid redo i fången, dessutom täcke och remmar som behövs när möblarna hämtas bort av brandkåren. Man har ju ingen tid för att söka efter förpackningsmaterial när vattnet kommer. Ändå blir det mycket jobb att säkra allt. Det är så mycket man måste tänka på, även utomhus. Bilarna måste köras borta och hunden måste flytta...
Hoppas bara det kommer inte värst.

3 Kommentare:

Kersti hat gesagt…

Hoppas verkligen för din systers skull att det inte blir så illa. Att ha en meter vatten i vardagsrum och kök låter förfärligt. Skönt däremot låter det att du kan vara ledig några dagar. Här i Enskede regnar det just nu. Jag tycker bättre om när det är minus 5-6 grader. Nu får man se upp så att man inte får istappar i huvudet.

Tankevågor hat gesagt…

Usch för såna vattenmängder i huset! Hoppas verkligen att det inte blir så igen.
Här har vi minusgrader igen men det har varit varmare tidigare i veckan så nu är det väldigt hala vägar när det frusit på igen. Det är inte roligt med alla halkolyckor.

Men vintern är vacker ändå...snön ligger nog kvar här hela mars.

Ha en skön helg!

// Lisbeth

Tuvstarr hat gesagt…

Kan berätta att det allt gick bra den här gången för min syster, vattnet stoppade en bit framför dörren. Men det var många andra människor i Tyskland som inte hade så mycket tur. Det är bara hemskt med högvatten, suck.