Freitag, 25. Februar 2011

Kloster Buch

Vi hade ledigt igår. Vad kul det är att ha en ledig dag tillsammans, mitt i veckan, när alla andra har att jobba. Precis lagom för att ladda batterierna.
Dagen började med sovmorgon till nästan nio, sedan mysig frukost. Därefeter blev det lite städning och annat hushållsjobb, inte för mycket förstås ;-)
Bestämmde oss sedan att åka till Kloster Buch, ett av våra smultronställe. Det var några minusgrader kallt, omkring -8, solen var mest bakom molntäcket tyvärr, men det var härligt ute ändå. Färsk luft, lite snö, stilla. Det var inte mycket vi pratade med varandra, det bara var att njuta av en rofylld vinterdag.
Jag tog några kort, även om ljuset var inte optimalt.
Det gamla brunnskalet är fullt med is.
Skönt att lite snö ligger kvar.
Jag älskar att titta över klostermuren.
Älven Mulde som svänger sig längs klostret var helt fredlig. Men i augustimånad året 2002 översvämmde älven hela klostret och tog med sig bl.a. många fina träd ur klostrets sammling av gamla äppelsorter.
Fina fönsterrutor med isblommor på.
Några fönster var isfria. Jag ville titta igenom, men såg bara min spegelbild.
Bakom en fönsterruta fanns en bukett fina gula rosor.
Önskar er alla en riktigt fin helg.

8 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Jag trodde först att jag hade missad någon tysk helgdag. Men vilka fina bilder du visade. Ska kolla vad det ligger. Det måste ju vara mycket vackert till våren.
Ha en bra helg du med. / ela

Kersti hat gesagt…

Vilka fina bilder. Dit skulle jag gärna resa. Tycker speciellt mycket om muren. Du vet ju att jag har en mur här nära som jag ofta fotograferar, den som går runt skogskyrkogården som förövrigt är ett världsnaturarv.
Tack för fina ord hos mig. Jag är så glad att du tittar in och kommenterar. Hoppas att du får en fortsatt bra helg. Här är det lite varmare nu, runt 0 grader efter att ha varit 15 - 20 de senaste dagarna. Nu vill jag ha vår.

Tuvstarr hat gesagt…

ela: Tack. Det finns gott om informationer om klostret på nätet, även på min älsklings hemsida http://www.fotowelt-ralf-thiele.de (finns också i min länklista)
Och ja, det är absolut vackert till våren, när det blir grönt i klostrets örtegård och träden blommar. Landskapet runt klostret är väldigt vackert och ett gott vandringsområde.

Kersti: Tack. Ja, klostret är ett fint utflyktsmål.
Kul att det finns en till som älskar gamla murar :-)
Våren är inte långt bort. Februari är nästan över och om fem veckor börjar aprilmånad och därefter maj... och snart ska vi klaga att det är mycket för varmt :-)

Ninnie hat gesagt…

Å, vilka vckra bilder! Så härligt att få en dag ledigt och göra vad man vill, utan måsten.

Anita hat gesagt…

Vill bara lämna ett fotspår för att visa att jag tittat in hos dig!

Alles gutes! Kram Anita

Christina hat gesagt…

Vilken jättefin bild, den sista! Ja, alla var fina, men jag föll verkligen för den sista med din spegelbild och de vackra rosorna.

Barbro hat gesagt…

Så fina bilder du bjuder oss på!
Allt ser så exotiskt och annorlunda ut, än det jag är van vid.
Att ni har kvar både snö och is?
Är det vanligt, så här års?
Här är temperaturen kring 0:an och det är skönt och känns ovanligt.
Nu kan man njuta av att vara ute, imorgon skulle det visst vara +grader och sol. Härligt!

Tuvstarr hat gesagt…

Tack till er alla, skönt att ni tycker om bilderna.

Ninni: En ledig dag, då man bara ha det roligt är rena lyxen :-)

Anita: Tack för fotspåret, det gjorde mig glad :-)

Christina: Bilden på rosorna hade säkert blivit bättre utan min spegelbild ;-)

Barbro: Februari är faktiskt en vintermånad här, snö och is borde finnas så här års. Men snart börjar marsmånaden och då blir det sakta dags att säga hejdå för vintern.