Mittwoch, 2. März 2011

Nyheter från Lilla Sverige

Jag har mycket övertid på jobbet, så jag har fått ledigt resten av veckan. Det är jättekul, hoppas bara att ingen blir sjuk, för då blir det inget med några lata dagar. Fast jag måste säga att jag inte alls har varit särskilt lat idag. Jag har städat, tvättat och dessutom rensat i trädgården, eftersom vädret var så fint.
Ja, och medan jag plockade bort några gamla blad under körsbärsträdet, då hörde jag någon prata - strax över mitt huvud.
Förvånad lyftade jag blicken. Det första jag såg var den tomma matklockan jag hade fastnad i trädet för fåglarna. Då för tiden var den gamla blomkrukan full förstås. Ska ta den bort nu, tänkte jag. Men någon annan var nog snabbare med den där idén.

"Hur tänker du göra, Sven? Den är ju så jättestor och tung. Var bara försiktigt!"

"Jag ska försöka hugga sönder linan med min yxa. Se bara till att ingen är under trädet, när klockan rammlar ner. Vi vill ju inte slå ihjäl någon."

"Och förresten, du borde inte vara här uppe i din lång klänning, Majbritt. Det bara är för farligt. Vänta, jag kommer och hjälper dig ner från trädet."

Så fort de hade lämnat trädet tog jag bort klockan. Tänk bara, om någon av Lilla Sveriges invånare hade blivit skadat. Nej, det få inte hända, de är ju så gulliga.

6 Kommentare:

Kersti hat gesagt…

Härligt att vara ledig. Jag ska också vara det imorgon och på fredag. Att få sovmorgon ser jag fram emot. Våren dröjer men idag sken solen.

Anita hat gesagt…

Fantastiskt vilka fina dockor ni hittat till "lilla Sverige"! Är de köpta i Sverige?

Mysigt med ditt lilla Sverige i Tyskland, Tuvstarr! :)

Sofia hat gesagt…

Du är så påhittig!

Tack så mycket, dagen har varit mycket bra! :) Så bra som en dag kan bli!

Ha det riktigt bra, kram tillbaks!

Tankevågor hat gesagt…

Det syns på bilderna att ni har vackert och soligt väder. Härligt!

Vad bra du har som har hjälp i trädgården av de små från Sverige.

Ha en skön helg!

Tuvstarr hat gesagt…

Kersti: Ja, och roligast är att den här ledigheten fortsätter med en vecka semaster :-)

Anita: Dockorna är köpta här i Tyskland. Hmm, konstigt att de pratar svenska ändå... ;-)

Sofia~: Kul att det lyckades med smycken :-)
Ha en riktigt fin helg.

Londongirl: Vi har haft riktigt bra väder hela veckan. Solen gjorde att det kändes mycket varmare än vad det faktiskt var. Termometern visade mellan tre och sju plus om dagen, men nätterna var kalla, omkring minus fem.
Ha en fin födelsedagskväll :-)

Christina hat gesagt…

Gulliga är bara förnamnet ;-)
När jag läste ditt inlägg så var det som att komma tillbaka till
Nils Karlsson Pysslings värld, berättad av Astrid Lindgren.
Tack för ett underbart inlägg som lämnar ett stort leende kvar efter att ha surfat vidare!