Dienstag, 6. September 2011

En dag i skogen

Hej,

andra semesterdagen idag och det var en absolut härlig dag. Efter vi hade sovit ut blev det frukost , lääänge alltså. En riktigt fin frukost är med det bästa jag vet, med färska frallor, ännu varma för bageriet är ju strax runt hörnet, med hemgjort jordgubbsmarmelad, med kafe som doftar genom hela huset, med ägg och ost och allt möjligt som finns i kylskåpet. En sån där frukost man sitter länge vid bordet och pratar om gud och världen och bara mår bra.

Lite städning blev det därefter, men verkligen bara så mycket (eller lite) som absolut var nödvändigt.

Och så ut till skogen, med en korg för svampor och med kameran.
Angående svampor så var det inte så mycket ätbart som hamnade i korgen, för att vara ärligt så var det inte en enda svamp. Jamen, det finns ju nog andra saker att äta, vem behöver då svampor ;-)

Svampor fanns nog, men inga som jag vill ha i kastrullen.

Men för ögat och själen var det så mycket vackert där ute. Eftersom det fanns inga svampor att plocka så promenerade vi till Silbersee (Silversjön), en vacker liten sjö mitt i skogen. Där satt vi för en lång stund, tittade på vattnet som glittrade i solen. Det kändes som om tiden stod stilla. Det var precis som i Per Gessles sång:

"Men hej hej,
Jag klarar mig nog
Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog
Hej, hej, en dag blir till kväll
Jag behöver lite tid för mig själv..."


Fast stenen var en träbank, men det gör väl ingen skillnad.

Och på vägen hem fick vi se en kopparorm, så fin den var.

Vi hörs.

2 Kommentare:

Ninnie hat gesagt…

Å, vilken härlig dag!!

Tankevågor hat gesagt…

Åh, vad härligt det låter! Såna där långa frukostar när man är ledig är verkligen mysigt och så skönt att få komma ut på skogspromenad! :-)

Ha det fortsatt bra på din ledighet!

// Lisbeth