Freitag, 31. Oktober 2008

Herbstwanderung / Höstvandring

Nach einer kalten verregneten Woche nun endlich mal wieder Sonnenschein. Genau richtig für unsere heutige Wanderung rund um Geising. Zwei von insgesamt vierzehn "Achttausendern" (in dm), den Geisingberg mit 824m und den Fuchshübel mit 813m Höhe sowie einen "Fast-Achttausender", die Kohlhaukuppe (786m) haben wir uns für heute vorgenommen. Ein sehr schöner Wandertag an der Grenze zu Tschechien. /
Efter en vecka med dåligt regnigt väder får vi äntligen solsken. Precis lagom för vandringen omkring Geising idag. Här finns 14 åttatusentoppar (i dm alltså) och två, den 824m höga Geisingberg och den 813m höga Fuchshübel och dessutom en "nästan-åttatusentopp", Kohlhaukuppe med 786m ska vi klara idag. En jättefin dag vid tjeckiska gränsen.

Ich selber / jag själv

Es gibt hier einige schöne Ziele. / Det finns några fina mål här.

Eine kleine Vorschau auf den Winter. / En liten försmak på vintern.

Durch den Märchenwald / Genom sagoskogen

Unter herrlich blauem Himmel wandern wir durch die hügelige Landschaft. / Under härligt blå himmel vandrar vi genom ett backigt landskap.

Geisingberg, 824m hoch / Geisingberg, 824m hög


Blick zu unserem nächsten Ziel: Kohlhaukuppe, 786m hoch / blick på nästa mål idag: Kohlhaukuppe, 786m hög

ein schöner Baum / ett vackert träd

Lärchen in Herbstfarben / Lärkträd i höstfärger

Fünf Stunden sind wir unterwegs, zwei "Achttausender" (8000dm) erklimmen wir und genießen die schöne Aussicht. / Vi är på väg i fem timmar, betvingar två åttatusen-toppar (8000dm höga) och njuter av utsikten.

13 Kommentare:

gunnar i vaplan hat gesagt…

Hej.
Vad vackert det ser ut att vara där ni bor. Lite snö på backen minsann.
Ha det fortsatt bra.
/gunnar/

Lena hat gesagt…

Det var allt en vacker tur, men fem timmar! Jag är imponerad.

Tuvstarr hat gesagt…

Gunnar: oftast blir det en längre bilfärd innan vandringen kan börja, eftersom vandringsområde vi har här i närheten är väl vackra, men inte stora. Den här gången blev det lite mer än tio mil ditresa. Landskapet är backigare där och så hade vi lite snö.

Panter: fem timmar är inte för mycket. Vi hade längre turer i förr. Viktig är att ha det roligt på väg och oftast blir det ett trevligt slut med god mat i en liten restaurang efter strapatserna. Den här gången har vi varit på väg med en grupp som träffas varje 31. oktober och det har blivit varje gång en riktigt fin dag.

Anita hat gesagt…

Det ser ljuvligt ut med dessa vandringar! Jag måste ta mig en titt på kartan var du bor, Tuvstarr..:)

Ha det riktigt gott!
Smulan

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: var jag bor, det är ju helt enkelt att finna. Sök Leipzig och Dresden på kartan och precis däremellan ligger Mügeln och där bor jag.

Ninnie hat gesagt…

Hej, vilken underbar vandring, det ser så vackert ut! Lite snö på marken ser jag, är det inte tidigt?
Jättefina bilder du visar här på din blogg. Ha det bra! /Ninnie (hoppas biffarna smakade bra!)

Tuvstarr hat gesagt…

Ninni: Visst är det lite tidigt för snö, men vi tyckte det mycket om.
Tyvärr måste biffarna vänta till helgen och det blev bara min förberedade savojkål som middag. Har skrivit köttfärs på inköpslistan och nu ska jag prova receptet på lördag.
Jag ska berätta.
Hej så länge.

Inkan© hat gesagt…

Så vackert! Visst är det askönt med naturen och att den ger oss dessa möjligheter.
Jag ser att det påminner lite om Jämtland -och då längtar jag "hem"...
Men jag får stå ut med att vänta till sommaren igen.

Anonym hat gesagt…

Vilka vackra bilder från en som jag förstår härlig vandring. Gäller att ha bra kängor om man ska knalla på i fem timmar. Här blir det mest entimmas promenader med hunden men på helgerna kan de bli lite längre turer.

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan och Kersti: Tack för era inlägg. Fast jag jobbar ute hela dan (jag är brevbärare) så behöver jag ändå vandringar i naturen för min välbefinnande. Och när man har trevliga människor omkring så är det dubbelt så mycket glädje.
Ha det bra.

Hjortron hat gesagt…

Försvann min skrivelse till dig??? Provar igen!

Hjortron hat gesagt…

Hej igen! Tryckte på fel knapp!
Tack för att du besökte mig! Har ni möjligen bekanta i Mellanström??? Jag har mina rötter där - i Kasker.
Om du kollar på www.akvarell-foto.com så finns fler foton där - sök noga, svårt att hitta kanske?! Ska göra om sidan men ... (är ej proffs) Proffs är verkligen ni med fantastiska foton, rena fina bloggar och hemsida! Vi hörs igen hoppas jag!
Ha det gott!
PS: OM du tittar på Arjeplogs kommun och webkamera från Torget så ser du att snön har kommit dit!

Tuvstarr hat gesagt…

Lifeblog: Tack också.
Jag är ofta i Arjeplog via webkameran och det är så helt kul att se torget ligande under ett snötäcke. När vi parkerar bilen där så är det sommar och ljus dygnet runt. Det är verkligen kul att man kan se vintern i lappland på detta vis när man har ingen möjlighet att vara där uppe.
I Mellanström har vi inga direkta bekanta utom Helge Lindahl. Från sin plats börjar vi våra vandringar med kanoten. Jag tror vi har sett en stor del av Mellanströms och Kaskers invånare på spelmansstämman eller på loppis eller nåt sånt, men som sagt känner vi inga namn.
Tack för komplimangen till foton, men vi kan bara ge det tillbaka. Vi hade en jättefin stund på din blogg och nu har vi dig här under favoriterna.
Had det bra och vi hörs i alla fall.