Sonntag, 5. Oktober 2008

Wein / Vin

Es war ein arbeitsreiches aber trotzdem sehr schönes Wochenende. Das Ergebnis ist im Bild zu sehen. Im großen Ballon vergären Hagebutten und im kleineren Holunder. Jetzt muß abgewartet werden, denn die restliche Arbeit übernehmen die Früchte und die Hefe zusammen mit einer großen Portion Zeit.
Bis zur Verkostung werden sich aber noch einige Blubberblasen durch die Gärröhrchen zwängen müssen.

Helgen har varit jobbig, men inte mindre interessant. Resultatet finns här på bilden. I den stora ballongen jäser nypon och i den lilla fläder. Nu gäller det att vänta, eftersom nu är det frukter och jästen och tiden som jobbar vidare.
Många bubblor ska ta sig väg genom jäsrören, innan vi kan njuta av vinet.

5 Kommentare:

Elisabet. hat gesagt…

Så DUKTIG du är på att skriva på svenska! Jag är mäkta imponerad ..-)

Tuvstarr hat gesagt…
Dieser Kommentar wurde vom Autor entfernt.
Tuvstarr hat gesagt…

Elisabet: tack snälla, jag försöker min bästa och hoppas ni svenskar förstår vad jag vill säga. Jag är min egen lärare och så vet jag inte om jag skriver riktigt eller felt.

Lena hat gesagt…

Jättebra svenska och fantastiska bilder! Jag uppskattar verkligen att få läsa både på tyska och svenska. Nu hamnar du bland mina favoriter :)

Tuvstarr hat gesagt…

Panter: Du läser på tyska, vad bra. Danke für den Eintrag und jederzeit herzlich willkommen.