Mittwoch, 26. November 2008

Schloß Wernigerode/Harz - Slott Wernigerode/Harz

Es gibt einige schöne Schlösser und Burgen im Harz, darunter das Schloß Wernigerode. Hier ein paar Eindrücke vom Ausflug in längst vergangene Zeiten.
Det finns många vackra slott i Harz, bland annat Slott Wernigerode. Här kommer några intryck från en utflykt till en tid som är så länge sen.


ein Gemälde der Schloßanlage / en målning som visar slottet

auf dem Weg zum Schloß / på väg till slottet

der Eingang / ingången

in der Schloßkirche / i slottskyrkan

viele schöne Fenster: / många vackra fönster:









-----------------------------------------------------------

das Esszimmer / matsalen

Blick über die Schloßmauern / blick över slottsmuren

ein Walknochen / valben

9 Kommentare:

Elisabet. hat gesagt…

Det är bra med din blogg .., jag kommer att öva upp mig alldeles otroligt (hopefully) i det tyska språket.

Jag, som har svårt för grammatik, kan nu öva mig här ..-)

Tuvstarr hat gesagt…

Elisabet: att läsa bloggar är faktiskt en bra övning, men grammatiken är fortfarande en jobbig sak!
En liten lektion i tyska för dig:
danke für den Kommentar und liebe Grüße an pElle.

Anita hat gesagt…

Underbart slott och underbara bilder! Jag inbillar mig att det finns många vackra slott och herresäten i södra Tyskland. Eller hur? Jag har bara varit i Schleswig-Holstein och där minns jag inga slott, men i sydtyskland och Österrike finns de...?

Alles gutes!

Tuvstarr hat gesagt…

Smulan: vi bor ju i Sachsen och det finns verkligen många slott här, fast många av de är sjukhus eller nåt sånt idag. Dessutom finns det många stora och vackra slott i Rhein-Main-området som är välbekant för vinodling. Jag är egentligen ingen stor slottsbesökare, men då och då är det helt spännande. Slott Wernigerode var absolut fint och det var säkert inte sista besöket där.
Ett riktigt intressant slott finns förresten ungefär fyra mil från oss i Colditz. Det var ett fångläger för officerare i kriget och fungerade som ett "förevisläger", eftersom man ville visa att Tyskland håller med Genfer Konventionerna (du vet ju själv att det var absolut inte så i andra läger). Fångarna hade många möjligheter att fundera över flyktplaner och faktiskt blev några av de framgångsrika. I alla fall finns det i slottet ett flyktmuseum idag som är en resa värt.
(det våre kanske en bra idè att berätta om "Colditz-Castle" på min blog någon gång)
Jo, och i Schleswig-Holstein finns det också slott, men då vet jag inte mycket om, var själv inte änn ofta i detta landskap.
Ha det gott!

Lilla B hat gesagt…

Imponerande byggnader och vilka kulturminnesmärken att vårda! Och vilka enorma fönster!
Den översta bilden på slottet skulle kunna vara en bild på en pussellåda. Ett sånt där julpussel med 3000 bitar, så gott som omöjliga att skilja från varann.

Dragos hat gesagt…

Mycket vackra bilder. Jag gillar den sydtyska och Österrikiska naturen med sina slott och storslagna natur.

Ha det bra

Tuvstarr hat gesagt…

Dragos: Tack. Det låter som om du har varit här någon gång. Eller känner du landskapet från film och bild?

Tuvstarr hat gesagt…

Lilla B: bra idè med pussellådan :-)

Lena hat gesagt…

Ja, berätta om Colditz!
Du har en award att hämta hos mig!