Mittwoch, 9. September 2009

Semesterbilder 3 / Urlaubsbilder 3

Utflykt till Adolfström
Ausflug nach Adolfström


En molnig och regnig dag vid gränsen mellan Sverige och Norge. / Ein wolkiger regnerischer Tag an der Grenze zwischen Schweden und Norwegen.
redan lite höstligt / schon etwas herbstlich
Snö syns på norska sidan / Schnee auf norwegischer Seite
Ett stort och vackert vandringsområde med bl.a. anknytning till Kungsleden / Ein großes schönes Wandergebiet mit u.a. Anschluß an den Kungsleden (bekannter Wanderweg im Norden Skandinaviens)
stora stenar vid stranden - som oftast i Lappland / große Steine am Strand - wie meistens in Lappland
Besök gärna Restaurangen Yraftviken när du är i närheten, det är mysigt inne och man har en fin utsikt över sjön till fjället på andra sidan medan man njuter av en smaklig måltid / Besuch gern das Restaurant Yraftviken, wenn Du in der Nähe bist, es ist gemütlich innen und man hat eine schöne Aussicht über den See aufs Gebirge auf der anderen Seite während man sein Essen genießt


utsikt ur ett av fönstren i restaurangen, ser du björnhuvudet i stenen? / Aussicht aus einem der Fenster des Restaurants, erkennst Du den Bärenkopf im Stein?






Walter Thorfve är restaurangens innehavere. Han kan berätta mer om området för han växte upp här. Du kan också följa honom på en tur genom viltmarken. Läs mer på hans hemsida. / Walter Thorfve ist der Inhaber des Restaurants. Er kann mer berichten über die Gegend, denn er ist hier aufgewachsen. Du kannst ihn auch auf einer Tour durch die Wildnis begleiten. Genaueres kannst du auf seiner Homepage erfahren.

Ska fortsätta / Fortsetzung folgt

4 Kommentare:

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej Katrin!

Detta var vidunderligt vackra bilder. Det måste ha varit underbart att vara där uppe och få se och höra så mycket intressanta saker.

Här i Göteborg har vi haft en skön och solig dag, lite bilder som jag tog vid min promenad kan du se i min blogg http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Solvarma kramar från Irene

Inkan© hat gesagt…

Vilka underbara fotografier från norra delen av Sverige (mina hemtrakter) jag blir alltid ressugen när jag ser naturen, fjällen sjöarna etc... ser fram mot nästa sommar då jag åter får trampa Jämtlands jord under mina fötter:)

Tuvstarr hat gesagt…

Solvarm: Tack, ja, det är bara underbart där uppe och det är spännande att höra nån berätta om samernas liv.
kram/K.

Inkan: Tack. Landskapet i norr är verkligen helt speciellt och precis lagom för att ladda sina batterier. Känner mig faktiskt lite hemma där uppe.

Kersti hat gesagt…

Vilka härliga bilder. Nog längtar man norrut när man ser dem.