Samstag, 17. April 2010

Hej Granne! / Hallo Nachbar!

Titta bara vem som har flyttat in i trädgården!
Sieh nur, wer im Garten eingezogen ist!
Vilken fin lägenhet, och så mycket grönt omkring. / Was für eine schöne Wohnung, und so viel Grün drumherum.
Obs, men man borde vara försiktigt, grannen kunne göra livet farligt. / Oops, man sollte aber vorsichtig sein, der Nachbar könnte das Leben gefährlich machen.
Ja, Silvester är ganska pigg igen. Såren läkas och han är en duktig jägare. / Ja, Silvester ist schon wieder ziemlich fit. Die Wunden heilen und er ist ein tüchtiger Jäger.

6 Kommentare:

Inkan© hat gesagt…

God morgon världen och katten ser nöjd ut. Kanske något att jaga...
den lilla musen (råttan?) får nog ta sig i akt. Men det är en fin bild på samspelet i naturen... Alla lever lite farligt.

Christina hat gesagt…

Det ser nästan ut som en liten hasselmus, men det är väl en vanlig mus antar jag? Söt var den i alla fall.
Först tyckte jag det såg ut som Silveter slickade sig om munnen på fotot, men sen såg jag att det är hans nosteckning som förvillade mig ;)

Barbro hat gesagt…

De är söta de där små...
men ack, så förargliga.

Då är det skönt att låta kissemissen sköta jobbet.

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan: Kanske din råd till den lilla musen kommer för sent. Silvester är verkligen duktig som jägare.

Christina: Ja, söt är (eller var?) musen. Tror också att det är en vanlig skogsmus. Vet inte om det var hon som blev Silvesters gårdagens middag, men en mus hade han i alla fall.

Skogstrollet: Jag har inga problem med mös, så länge de stannar ute och skadar ej mina plantor i trädgården. Silvester ser till att de inte blir för många.

Karin på FOX hat gesagt…

Vilka fina bilder! Jag minns en vår när jag var på vårt torp och satt helt still i köket. Där kom en liten skogsmus och hämtade hundens torrfoder ur matskålen. Tog en i taget och ilade över den höga tröskeln ut till farstun, la den bredvid mushålet i hörnet, kröp sen ner och fiskade med sig foderplutten. Jag satt en lång stund och såg den jobba ihop ett förråd, innan jag spikade för ett plåtlock över hålet.
Var hunden var minns jag inte... antagligen ute.

Tuvstarr hat gesagt…

Karin: Välkommen på min blogg. Ja, det är roligt och spännande att observera djur. Jag gillar mös så länge de inte är i lägenheten.
Fin din liten historia, men ärligt, skäms du inte en liten bit att du bara satt där utan att hjälpa den lilla musen ;-)
Ha en trevlig Valborg.