Donnerstag, 29. April 2010

Raps

Så här fint ser det ut nu hos oss i Tyskland. Rapsfälten börjar blomma och snart ska de vara helt gula.

Igår morse vid tiotiden var jag på väg till inköpsmarknaden. Jag tog vägen genom fälten, inte den genom byarna.

Päronträden som finns längs vägen blommar också.

Ett annat rapsfält, ikväll, klockan var sju.
Vi kom från veterinären. Silvester har ett nytt sår, den här gången är det baktassen på vänstra sidan som är tjock som en tennisboll. Han fick en spruta. Utan att murra förstås. Hoppas det läkas lika snabbt som sin rygg.

Ha det bra allihopa. Vi hörs.

13 Kommentare:

Elisabet. hat gesagt…

Frånsett Hägg, vet jag ingenting som doftar så gott .., så ljuvligt .., som blommande raps!

Man blir nästan yr i huvudet!

Elisabet. hat gesagt…

Ps. Och nu har jag matat Willi också ..,.-) Ds.

Tuvstarr hat gesagt…

Elisabet: Willi tackar :-)

Karin på FOX hat gesagt…

Så vackert med rapsfälten! Jag har en thailändsk vän som är en suverän svampplockare. Jag brukar följa med henne några gånger var höst. Ibland har vi åkt förbi redan skördade rapsfält. Då blir hon helt vild av glädje och skuttar runt och plockar säckvis av rapsplantor som blivit kvarlämnade. Det blir väldigt gott wokat. Som mangold.

Anita hat gesagt…

Har läst ikapp och hittat många ljuvliga vårbilder. Tack för dem Tuvstarr! Rapsängar finns inte där jag bor, men jag vet hur de ser ut och.. jag älskar dem!

Jag önskar dig en riktigt fin Valborgsmässoafton! Firar ni den förresten...?

Alles gutes, Smulan

gunnar i vaplan hat gesagt…

Oj va fint med gula rapsfält.
Här är det fortfarande snö kvar i skogen. Men snart blommar det för fullt även här uppe på våra nordliga breddgrad.

Tuvstarr hat gesagt…

Karin på FOX: Det har jag aldrig hört talas om. Det är så kul med alla kontakter här i bloggvärlden. Man får alltid lära sig något nytt.

Smulan: Trevlig Valborg till dig med!
Ja, världen är färgglad häromdagen och det är så vackert att titta runt och se gula fält, gröna ängar och i alla färgar blommande träd.
Valborgsmässan firar man i några område med brasa och musik och dans. Det är helt olika. Här i närheten finns det också några firande i kväll, men det är allt inte så populärt som t.ex. påskelden.
Det finns en tradition som heter "Maibaum stellen" på första majdagen. Mest är det en ung björk (eller en stång) som ställs upp i byn eller staden. Det hela liknar lite er middsommarstången samt firande.

Gunnar: Jag har alltid svårt att fatta hur naturen hos er klarer allt i mycket kortare tid. Jag har varit i Arjeplog i morse via din webcamsida, och jag fryste när jag såg att det snöade. Om några veckor ska börja vår Sverige-semester och jag kan nästan inte tro att all snön försvinner tills dess. Men det är ju som du förklarade mig en gång, det är de ljusa nätterna som kompenserer den långa vintern.
Ha en trevlig Valborg!

Barbro hat gesagt…

Härligt med dina fina bilder. Det är så roligt att se, hur olika det kan vara.

För oss blev det i helgen en riktig innehelg. Allt Valborgsfirande snöade bort! Som om vi inte har fått nog av den varan än, suck!
Men vi fick ha en riktig innehelg i stället och det kan vara mysigt det också!

Tuvstarr hat gesagt…

Skogstrollet: Haha, så kul. Medan du var här på min sida, var jag hos dig och läste utdragen ur din bok :-)
Har sett att ni hade dåligt väder. Hoppas ni får solsken nu som tar bort snön så att det gröna kan komma fram.
Ha det så bra.

Resa med Herbert hat gesagt…

Hej Katrin!

Vilka ljuvligt vackra bilder du bjuder på, det är så vackert med rapsen som böljar sig fram.

Just nu går jag en utbildning på 20 veckor jag läser hotell och turism det skall bli intressant och se om jag får något jobb efter detta.

Solvarma kramar från Irene

Tuvstarr hat gesagt…

Solvarm: Hej, vad kul. Jag önskar dig allt gott för din utbildning.
Men du måste ju inte alls läsa, du var en riktigt trevlig och bra guide i somras :-)
(och Herbert med förstås)
Ha det så bra.
Hjärtliga kramar / Katrin.

Ninnie hat gesagt…

O, så fiiint, härliga försommarbilder! Så vackert!

Tuvstarr hat gesagt…

Ninnie: Idag sitter jag själv här för att se lite solsken, för ute var det kallt och regnigt hela dagen. Känns som om det vore höst där ute, suck.
Ha det bäst.