Donnerstag, 1. April 2010

Avsked

Blå himmel, solsken och en färsk vind.
En kyrka, ett blomsterhav och många ledsna människor.

För drygt tre år sen dog min farbror, han som jag älskade sedan barndomstiden. Begravningen var skön, så vitt man kan säga det om en begravning. Många påminnelser om lyckliga dagar, hjärtliga tal, stämmningsfull musik.

Tiden går fort och jag kommer ihåg dagen som om den hade varit igår. Men för min farbrors hustru blev det tre långa år, som hon var ensam hemma, behövde vård. Den 18. mars dog hon, 86 år gammal. Till sist hade hon sovit nästan hela tiden, hade mer och mindre goda dagar, ibland kom hon inte ens ihåg familjen eller bekannta, ibland blev det dock ett ganska bra samtal om allt och inget.

Det är kallt och lite fuktigt i kyrkan, men solljuset kommer in så det är ljust inne. Ett rött stengolv, enkla träbankar, ljus och blommor, annars finns det inte mycket mer. På bilden man har ställt upp ler hon på samma sätt som hon brukade göra i lyckliga tider. Och det känns som en liten tröst till oss alla som sitter där och tar avsked. Genom fönstret ser jag den blåa himmlen med vackra små vita moln. Medan jag väntar att ceremonin börjar, tänker jag på henne, kommer ihåg hennes röst, hennes skratt och hennes sätt att gå. Och jag tänker på min farbror, känner samma sorg för honom med.

Men samtidigt är jag glad för deras skull, för nu äntligen är de återförenad.

Och så står jag vid graven, lämnar en blomma som en sist tyst hälsning och tar avsked - för alltid.

Men hur tråkig dagen än var, så önskar jag er alla som tittar in här på min blog en riktigt GLAD PÅSK!

9 Kommentare:

Elisabet. hat gesagt…

Så vackert.

Och så bra du skriver på svenska!

Glad Påsk själv, Tuvstarr!

Ninnie hat gesagt…

Tack för påskhälsningen, önskar dej också en glad och mysig påskhelg!
(Så vackert du skrivit om sorgen....)

Kersti hat gesagt…

Det kan vara så vackert med begravningar, vemodigt sorgset men vackert.
Tack för din kommentar hos mig. Jag är lite mindre aktiv här nu på grund av att jag går en kurs som tar en hel del tid. Men jag försöker titta in till dig så ofta jag hinner. Glad Påsk.

Lena hat gesagt…

Begravningar är sorgliga och fina på samma gång. Du skriver så vackert.

Tack för påskhälsningen! Glad Påsk du med!

Anita hat gesagt…

Som Elisabet skriver.. så duktig du är på svenska Tuvstarr! Så fint du skriver. Du är en stor språkbegåvning.

Frohe Ostern!

Tuvstarr hat gesagt…

Elisabet: Tack. Nja, så bra är jag nog inte, upptäcker ju själv ständigt fel i mina texter. Men så länge ni förstår vad jag menar, är jag helt nöjd.
Ha en Glad Påsk!

Ninnie: Tack. Måste bara skriva om sorgen igår. Kunde inte tänka på något annat. Det hjälpte att berätta om dagen.
Glad Påsk till dig med!

Kersti: Ja, det låter kanske lite konstigt, men just så är det med begravningar.
Ibland har jag också inte mycket tid för bloggvärlden, då blir det mest bara korta bloggrunder utan att kommentera. Inget problem. Allt gott för kursen och Glad Påsk.

Lena: Ja, och de är viktiga att begripa det slutgiltiga.
Frohe Ostern!

Smulan: Tack tack, men som sagt, jag märker ju själv att det finns fel i mina texter. Men det vore konstigt om det vore inte så. Jag är glad att ni förstår vad jag vill säga, och kanske har ni ibland lite roligt pga mina sneda ord ;-)
Frohe Ostern!

reneesfotoblogg hat gesagt…

Först vill jag önska dig en skön påskhelg och så vill jag ge en komplimang för din oklanderliga svenska och framför allt din känsla för språket.
mvh R

Albert Lázaro-Tinaut hat gesagt…
Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.
Tuvstarr hat gesagt…

renee: Tack så mycket.
Vi har varit hos några vänner för att hjälpa bygga upp ett trähus i deras trädgården. Det blev roliga påskdagar trots allt arbete. Ha det bra.