Freitag, 25. Dezember 2009

Mitt år 2009 / del 1

"...many drops can someday make a river,
many rivers go down to the sea
and the sea rolls on forever..."

... så här sjunger Chris de Burgh i en av sina många vackra sånger. Och precis så känner jag om tiden - dagar blir till veckor, veckor till månader och månader slutligen till ett år. Och det allt så fort man knappast hinner med. När jag satt häromdagen och funderade över året som går, då kändes inte alls länge sen vi hade den stora kylan, där värmen frys in i mitt mammas hus, men det var faktiskt för nästan ett år sedan och vi är numera mitt inne i nästa vintern. Men vad var det som hände i det "korta" mellanrumet? Ja, ganska mycket, tycker jag. Kanske bra med en liten årstillbakablick. Tänkt och gjort.

Januari:
Iskallt började året 2009. Landet låg under ett tjockt snötäcke. Och sen kom en kyla vi inte hade sedan länge. Termometern gick ner till minus 28. Många växter frös ihjäl och min mammas värme fungerade inte längre. Tack och lov finns det två kakelugner i huset, så min mamma hade åtminstone två varma rum. Jag var sjukskriven för jag hade en achillessensträckning.
En jättespännande dag blev det i Berlin där vi besökte landsbruksmässan "Grüne Woche". Helt underbart att se folk som kommer från alla möjliga länder för att presentera deras produkter. Och massor av blommor fanns där som vanligt. Även några renar var med och jag kommer ihåg att det var en stor skylt vid staketet med påskriften "Elche" ("Älgar") :-)
Månaden slutade helt spektakulärt. En ung man hade "parkerat" sin bil i ett kyrktak, otroligt, men han överlevde. Om ni vill se videon en gång till klicka här

Februari: Den här månaden var lite lugnare, vädret var mest grått och vått. Det blev några skogspromenader då och då, men annars var det mycket tid framför datorn för att läsa blogger och drömma från sista sommarsemestern.

Mars:

I början av månaden fyllde min älskling 40 år.
Vi firade med en liten resa till Spreewald (Spreeskogen).



Sen var det stora portdagen. Många som har blogg var med. Bilden visar en port i Kloster Buch som finns här i närheten.


















Våren blommade i Lilla Sverige och sakta vaknade naturen till nytt liv.



Och det blev dags att prova vinet vi hade gjort i hösten förrut.


Visssst var det gott och (hicks) alla flassskor är nummm(hicks)era tomma. Ssskål!

Keine Kommentare: