Dienstag, 29. Dezember 2009

Mitt år 2009 / del 4

Oktober: Månaden började med dåligt väder. Det var kallt, bara omkring noll, regn och blåst varje dag.
Sen i mitten blev det äntligen bättre, solen kom då och då och temperaturen gick upp till 15. Det kändes som vår, men visst blev det dags att göra trädgården klart för kommande vintern.
Dags att säga Adjö till sommarens blommor och värme. Men spindelnäterna var ju också fina och ett säkert hösttecken. Och några vackra höstblommor fanns också, ffa ljungen som jag bara älskar.
Annars var det mycket jobb, men också trevliga möte med rara vänner.

November: Några fina dagar i början innan det blev kallt och regnigt. Den 18. blev det årets vandring med några fd kollegor av Ralf. Vi träffas varje år en gång för att vandra tillsammans och det blir alltid en jätterolig dag.
En vecka semester hade vi och så reste vi bort i några dagar.
Vi vandrade lite i Erzgebirge (Malmfjället)och besökte några bergverk. Dessutom var vi i rymdfärdsutställningen i Morgenröthe-Rautenkranz och i en jättevacker tomteland. En riktigt spännande och omväxlande kortsemester, bra att ladda batterierna.

Annars var det dags att börja mitt julbageri, 42 vänner har fått ett litet smakprov i år. Ni kan tänka er hur det såg ut i mitt kök, och hela huset doftade som en bagarstuga.
Endast rara personer fyllde år i november, t.ex. min syster, min vän Katrin och jag själv.
Hur jag kommer på att vara rar? Hade jag annars fått en sån härlig ros? ;-)

December: Hemskt mycket jobb vid posten, packa ihop och skicka på väg julpaket, handla och städa för julfesten och skjuta snö. Ralf började sitt nytt jobb. Det var häftigt med vädret, vi hade minus 17 grader, snö, is, halkiga gator, regn, solsken, töväder upp till plus tio - och det allt i daglig växling. Till slut har vi inte fått vit jul, men mysigt var det ändå. En härlig promenad blev det i annandags jul, luften var ren och klar, på några skuggiga ställe fanns lite snö kvar och vi hade tur att se sju rodjur på ett fält. Tre lediga dagar i sträck, vad härligt det var efter all stress inför julhelgen.
Efter helgdagarna är det bara att förbereda nyårsaftonen. Vi ska fira i kåtan med några vänner som ska komma till besök.

5 Kommentare:

Inkan© hat gesagt…

Ett rikt år du haft, Tuvstarr - fyllt av fina naturupplevelser och jag önskar dig ett riktigt fint nytt år 2010!
Och du ska strax få din egen "namne" på min blogg ;)
Ett av de vackraste som växer uppe i norr och i mina gamla hemtrakter på fjällmyrarna i Jämtland.

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan: Tack så mycket. Skönt att höra att det finns någon till som älskar växten Tuvstarr. Är alltid glad att se denna stora gräsbuskarna när vi är på väg i Lappland.
Gott Nytt År till dig med.

Hjortron hat gesagt…

Du ska berätta ditt födelsedatum!!!
Vad du varit duktig på att göra ett årssammandrag!
Ha det så bra och vi önskar Dig & Ralf ett underbart och gott Nytt År!
"Ett år vi hoppas så mycket av och vet så lite om"
Kramar

Anita hat gesagt…

Tack för alla fina bilder och berättelser du glatt oss med under året! Du verkar vara en så generös person.

Jag vill önska dig och Ralf ett riktigt Gott Nytt År und alles Gutes!

En varm kram, Smulan (Anita)

Tuvstarr hat gesagt…

Lifeblog: Duktig - nu vet du vad jag har gjort under julhelgen ;-)
Ha en riktigt fin nyårsafton och ett gott nytt år ni båda med.

Smulan: Tack detsamma. Är glad att det finns så rara bloggvänner. Alles Gute auch für Dich und Deine Familie.