Montag, 11. Januar 2010

Bondepraktika känns ha rätt / Bauernregel scheint Recht zu haben

Vi har fått en jättespännande svensk väderkalender med bondepraktika i julklapp. Och just den första praktikan känns vara sant.

"Fryser gamla och nya året ihop, så blir det stark vinter" - så får man läsa.

Faktiskt var årskiftet hur isigt som helst. Våra gästers bilar hade ett tjockt isöverdrag och det behövdes en lång stund skrapa innan de var klara att åka hem.
När man nu tar en titt på vädret så är det en vinter som ur bilderboken. Vi har gott om snö och ännu mer är på gång. Temperaturerna håller sig omkring minus tio och enligt prognosen lär det inte komma någon förändring.

Om man är brevbärare (så som jag) är man bara delvist förtjust i det här vädret. Visst ser allt härligt ut, landskapet under ett tjockt snötäcke och meterhöga snödrivor, istappar som hänger från taket, träd som böjer sig under snölasten och massor av småfåglar som trängas vid matbordet. Precis en vecka har jag tid att njuta av allt det sköna som vintern bjuder på - för jag har semester. (Fast jag tänkte hela dagen på mina kollegor som var där ute i kaoset. Stackars de.)
Men därefter ska det bli dags för mig igen att kämpa mig genom snö och is och då ska jag förmodligen inte längre vara glad om den vackra vita vintervärlden.
-----------------------------------------------------------
Der Weihnachtsmann hat uns in diesem Jahr unter anderem einen super interessanten Wetterkalender mit Bauernregeln aus Schweden geschickt. Und schon die erste Bauernregel scheint recht zu behalten.

"Frieren das alte und das neue Jahr zusammen, so gibt es einen starken Winter" - so steht es da zu lesen.

Tatsächlich war der Jahreswechsel von Eisregen begleitet. Die Autos unserer Gäste hatten einen dicken Eisüberzug und es bedurfte einer ganzen Weile kratzens bis sie klar für die Heimfahrt waren.
Wenn man jetzt einen Blick auf das Wetter wirft, so haben wir einen Winter wie aus dem Bilderbuch. Wir haben reichlich Schnee und es wird noch mehr erwartet. Die Temperaturen halten sich um minus zehn grad und laut Wetterbericht soll sich daran auch nicht so viel ändern.

Wenn man nun Postzusteller ist (so wie ich), dann ist man nur zum Teil begeistert von diesem Wetter. Sicher, es sieht alles herrlich aus, die Landschaft unter einer dicken Schneedecke und meterhohe Schneewehen, Eiszapfen, die vom Dach hängen, Bäume, die sich unter der Schneelast krümmen und Massen von Vögeln am Futterhäuschen. Genau eine Woche habe ich Zeit, um die schönen Seiten des Winters zu genießen - denn ich habe Urlaub. (Obwohl ich schon den ganzen Tag über an meine Kollegen denken mußte, die in diesem Chaos da draußen waren. Die Armen.)
Aber danach wird es auch für mich wieder Zeit, mich durch Schnee und Eis zu kämpfen und dann werde ich vermutlich keinen Blick mehr haben für diese schöne weiße Winterwelt.

4 Kommentare:

Christina hat gesagt…

Varken Håkan eller jag får upp våra bakdörrar på våra bilar ;) De har fryst fast till en enhet.

Jag följer vädret på tevenyheterna och ser att ni på kontinenten har fått er beskärda del av vintern.

Ja, tufft att vara brevbärare i det här vädret. Jag jobbade som brevbärare i Stockholm ett år när jag tog sabbatsår från Konstfack när jag var ung. Det var slitigt, men ett fritt jobb minns jag att jag tyckte.

Skönt att Ralf skottade fram trappan till er mysiga kåta så att ni kommer in i den ;)

Tuvstarr hat gesagt…

Christina: För några år sen var bakdörren av min Ford Fiesta jag hade den tiden den enda dörren som kunde öppnas. Jag måste till jobbet och så hade jag inget val, jag måste in och ut genom bagageutrymmet. Gissa hur folk kollade när jag kom ut ur bilen på parkplatsen :-)
Människorna vid kusten har drabbats hård av oväder. Däremot har vi riktigt fint hos oss, även om det är allt annat änn brevbärarevänligt.

Lena hat gesagt…

Å, det är allt spännande med bondpraktikan, särskilt när det stämmer:)
Jag njuter av allt det vita och är så lycklig över den riktiga vintern, men jag förstår att det är besvärligt att vara brevbärare just nu.

Tuvstarr hat gesagt…

Lena: Kul att en svensk bondepraktika känns även verka här i Tyskland :-)
När jag var barn var det absolut normalt med mycket snö och kyla. Så är jag helt glad över den här vintern.
Men ännu gladare vore jag om vägarna vore fria ;-)