Mittwoch, 13. Januar 2010

Nyheter från Lilla Sverige / Neuigkeiten aus Klein Schweden

Jo, jag vet det var länge sen, men idag har jag varit och besökt den lilla byn bakom huset. De har mycket plugg med all snön. Ffa Åsa och Mats, som ni kanske kommer ihåg, har det riktigt jobbigt. / Ja, ich weiß, es ist lange her, aber heute habe ich das kleine Dorf hinterm Haus besucht. Sie haben viel zu tun mit all dem Schnee. Vor allem Åsa und Mats, an die Ihr Euch vielleicht erinnert, haben ganz schön Stress.

När jag kom närmare så såg det allt helt fredligt ut. Men sen var jag helt tyst och bara lyssnade... / Als ich näher kam, sah alles ganz friedlich aus. Aber dann war ich ganz still und hab einfach gelauscht...

- Nej Åsa, som om vi inte hade något annat att göra!
- Precis! Han vet väl inte hur högt snön ligger här på hästängen!
"Nee Åsa, als ob wir nichts anderes zu tun hätten!"
"Genau. Der weiß wohl gar nicht, wie hoch der Schnee hier auf der Pferdewiese liegt!"


- Äntligen! Färskt gräs för Trubadur. Hoppas det räcker till. Jag är helt färdigt!
- Jo, jag med.
"Endlich! Frisches Gras für Trubadur. Ich hoffe, das reicht. Ich bin fix und fertig!"
"Ja, ich auch."


- Får jag äntligen komma med Trubadur nu? Han är hungrig.
"Kann ich jetzt endlich Trubadur bringen? Er hat Hunger."

Mats (tyst) - Varför frågar han, han är ju redan här!
Åsa (högt) - Jovisst Peter, allt är klart för din älskling.
Mats(leise):"Wieso fragt er denn noch, er ist ja schon da!"
Åsa(laut):" Sicher Peter, es ist alles klar für Deinen Liebling."


Peter - Trubadur ska få lite kraftfoder med.
Mats - Inget problem, korgen står redo på sparken.
Peter: "Trubadur braucht auch ein bischen Kraftfutter."
Mats: "Kein Problem, der Korb steht schon auf dem Spark bereit."


Majbritt söker efter sin man Sven. Sen ser hon honom gående med yxan.
- Men, vart ska du?
Majbritt sucht Ihren Mann Sven. Dann sieht sie ihn mit der Axt gehen. "Aber wo willst Du denn hin?"

- Har du inte sagt vi behöver mer ved?
"Hast Du nicht gesagt, wir brauchen mehr Feuerholz?"

- Jamen, vill du inte ta en jacka på dig då!?
"Ja schon, aber willst Du Dir da nicht wenigstens eine Jacke anziehen!?"

Ja, så var det där i Lilla Sverige. Jag var senare där änn en gång. Alla satt i huset vid fikabordet och pratade och skrattade. I spisen knistrade elden och det doftade kafe och kanellbullar. Världen är nog i ordning igen.
Ja, so war es in Klein Schweden. Ich war später nochmal dort. Alle saßen im Haus am Kaffeetisch und plauderten und lachten. Im Herd knisterte das Feuer und es duftete nach Kaffee und Zimtschnecken. Die Welt ist wohl wieder in Ordnung.

4 Kommentare:

Inkan© hat gesagt…

Underbart hantverk! Har ni skapat alla dessa figurer -eller finns de att köpa?
Tänk både snöskovlar och en fin spark att åka på. Det åkte vi med till skolan på vintern uppe i Jämtland. När skoldagen var slut hade vi sparktävling nedför branta backen - då gällde det att få upp farten och akta sig för bilar som "störde" .

Tuvstarr hat gesagt…

Inkan: Alla saker som syns i det här inlägget är från leksaks- resp hobbyaffären. Men vi har också lite tillbehör för "Lilla Sverige" som vi gjorde själv. Kanske kommer de med på bild med nästa rapporten från miniaturbyn.

gunnar i vaplan hat gesagt…

Härligt med erat lilla Sverige.
Sparken är ju väldigt tjusig.
Här hemma i Jämtland / Vaplan är sparken välanvänd varje dag av min gamla mor Anna.

Tuvstarr hat gesagt…

Gunnar: Jag tyckte mycket om dina sparkbilder på din blog. När jag var i Arjeplog via webcam häromdagen då har jag också sett någon komma med en spark på gatan.